شکاف دیجیتال در استفاده از نرم‌افزارهای هندسه پویا در تدریس ریاضی از دیدگاه معلمان
کد مقاله : 1004-ICSA
نویسندگان
محمدرضا توکلی مقدم *
دانشگاه شهید بهشتی
چکیده مقاله
این مقاله، گزارش بخشی از یک پروژه پژوهشی است که هدف آن، شناسایی شکاف دیجیتال در استفاده از ‌نرم‌افزارهای هندسه پویا در تدریس ریاضی، از دیدگاه معلمان بود. این مطالعه، به روش تحقیق کیفی انجام شد و درآن، 18 معلم ریاضی داوطلب از دو دوره اول و دوم متوسطه، شرکت کردند. این معلمان ازطریق فراخوانی که نویسنده اول در چند گروه مجازی معلمان ارسال نمود و درآن، کلیت پژوهش را معرفی کرد، به مطالعه پیوستند. ابزار جمع آوری داده ها، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود که همه، ضبط شنیداری شدند و پس از پیاده شدن، به کمک مَکس کیودا تحلیل گردیدند. نتایج به‌دست آمده نشان داد که از دیدگاه معلمان ریاضی، شکاف های دیجیتالی شناسایی شده در سه مقوله «محل زندگی»، «نوع مدرسه» و «وضعیت اجتماعی اقتصادی» قرارمی گیرند. این شکاف ها، چالش های اصلی استفاده معلمان از نرم‌افزارهای هندسه پویا در تدریس است. برای تحقق عدالت آموزشی، لازم است که نظام آموزشیِ متمرکز، این شکاف ها را جدی بگیرد و محرومیت زدایی از تمام مدرسه های شهری و روستایی و حاشیه ای را برای رفع یا حداقل کاهش این شکاف ها، وظیفه خود بداند.
کلیدواژه ها
شکاف دیجیتال، ‌نرم افزارهای هندسه پویا، تدریس ریاضی، معلمان ریاضیِ دو دوره متوسطه، عدالت آموزشی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی