عدالت آموزشی در تحقیقات تربیتی : یک مطالعه مبتنی بر اسناد |
کد مقاله : 1005-ICSA |
نویسندگان |
نازنین کری وند *1، سیروس منصوری2 1کارشناسی ارشد . برنامه ریزی درسی . دانشگاه اراک 2عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی ، دانشگاه اراک ، اراک ، ایران . |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر با هدف بررسی تحقیقات صورت گرفته در عدالت تعلیم و تربیت، انجام شده است .یکی از موثرترین راه های تحقق عدالت در جامعه عدالت آموزشی است .یکی از موثرترین راه های تحقق عدالت در جامعه عدالت آموزشی است .تحقق عدالت یکی از شعارهای و اهداف اجتماعی حاکم در جوامع بشری و عاملی موثر در تحقق آموزش و پرورش است ( مک لود، ۲۰۱۰، به نقل از اسلامی هرندی ،کریمی و مادی ، ۱۳۹۸).به زبان ساده عدالت آموزشی یعنی بهره مندی همه ی فراگیران کشور از امکانات متناسب با نیازهایشان است. لازم به ذکر است که رعایت مواردی مانند اصل مساوات در توزیع منابع مالى و انسانى، مشارکت دادن ذینفعان در امور آموزشى و آگاه کردن آن ها از برنامه ها، انتخاب محتواى برنامه درسى متناسب با نیازهاى فراگیران، توجه به اصل شایسته سالاری در استخدام مربیان و انتخاب مدیران و غیره ، راهکارهایى است که برای ایجاد عدالت آموزشی به کاربرده می شود. در همین راستا و با توجه به اهمیت عدالت آموزشی، قصدداریم به بررسی عدالت آموزشی از منظر تحقیقات تربیتی بپردازیم . با تکیه بر مطالعات مبتنی بر اسناد قصددداریم الگوها ، سیاست ها و راهکارهای موجود در حوزه عدالت آموزشی را مورد بررسی قرار دهیم . هدف اصلی ما این است که بدانیم پژوهشگران تعلیم و تربیت عمدتا در چه حوزه هایی کار کردند و با تجزیه و تحلیل دقیق و دست خطهای موجود به نقطه نظر جامع و کاملی درباره عدالت آموزشی دست پیدا کنیم. |
کلیدواژه ها |
عدالت آموزشی _ تحقیقات تربیتی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |