توهم خدمت، ترویج ناعدالتی: نقدی بر مدارس غیرانتفاعی |
کد مقاله : 1007-ICSA |
نویسندگان |
فرهاد فتحی *1، بهاره توانا2 1دانشجوی دکترای رشته برنامه ریزی درسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران 2مربی کامپیوتر مدرسه غیرانتفاعی، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
هدف اصلی این نوشتار، نقدی بر ترویج ناعدالتی آموزشی در مدارس غیر انتفاعی است. این نوشتار، مبتنی بر یک تجربه اتوبیوگرافیک بود که برگرفته از آنچه برای نویسنده رخ داده ، به نگارش در آمده است. نتایج نشان داد که مدارس غیرانتفاعی در ازای دریافت هزینه تحصیلی دانش آموزان، به آنها خدماتی ارائه میدهند که دانش آموزان مدارس دولتی از آنها بی بهرهاند و درواقع، خدماتشان در راستای حفظ و پرورش سرمایهداری در جامعه و در نهایت طبقاتیکردن افراد جامعه است. این خدمات و امکانات شامل تشکیل کلاسهای ورزشی تخصصی، تشکیل کلاسهای هنری تخصصی، پلتفرمهای آنلاین سطح بالا، جایگاه برتر دانش آموز نسبت به معلم، امکانات رایانه و پروژکتور، آزمایشگاه های مجهز، سالن آمفی تئاتر، استفاده از سالن های ورزشی مجهز، کلاسهای کم جمعیت، نیروی انسانی قوی، روابط محترمانه معلم با دانش آموز، استفاده پرسنل از تمام ظرفیت خود، آموزش زبان های مختلف بر اساس علایق، استفاده از معلمان تخصصی برای هر درس، وجود مشاور پایه، وجود مربی بهداشت آشنا به کمک های اولیه، وجود روانشناس فعال و پیگیر، محترم دانستن حق اعتراض والدین، دخالت والدین در روش تدریس معلم و چگونگی برخورد با دانش آموز، گرفتن نمره «خیلی خوب» در هر شرایط، برچسب زدن تنها در شرایط مثبت، اردوهای تفریحی متعدد، اردوهای آموزشی مبتنی بر رئوس درسی، پایگاه تابستانه، 7 ساعت آموزشی، تحویل دانش آموز فقط به والدین، خدمات نهارخوری و پذیرایی، برگزاری جشن های مختلف با امکانات پذیرایی و تفریحی فراوان و جشن پایان سال باشکوه بود که هیچکدام از آنها به دانش آموزان مدارس دولتی ارائه نمیشد. |
کلیدواژه ها |
عدالت آموزشی، مدارس غیرانتفاعی، اتوبیوگرافی، سرمایهداری |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |