جایگاه عدالت بین فردی در برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان: بررسی ادراک دانشجومعلمان رشته آموزش ابتدایی |
کد مقاله : 1009-ICSA |
نویسندگان |
انسی کرامتی * دانشیار گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران. |
چکیده مقاله |
هدف از این پژوهش بررسی ادراک دانشجومعلمان رشته آموزش ابتدایی درمورد چگونگی عدالت بین فردی در دانشگاه فرهنگیان بود. این پژوهش با رویکرد کیفی و روش تحلیل روایت انجام شد. مشارکت کنندگان، شامل 75 نفر از دانشجومعلمان ترم پنجم در دو گروه آموزش ابتدایی پردیس شهید هاشمی نژآد مشهد بودند که با روش نمونه گیری هدفمند از نوع متجانس انتخاب شدند. درمجموع 110 روایت به پژوهشگر تحویل داده شد که با استفاده از روش تحلیل محتوای استقرایی (کیفی) تجزیه و تحلیل شدند. برای تامین اعتبار تحلیل های کیفی از دو روش " کدگذاری مجدد یا پایایی بازآزمون" و نیز "توصیف توسط همتایان" استفاده شد. یافته ها بیانگر آن بود که 68 نفر از مشارکت کنندگان(حدود 90 درصد)، بیعدالتی را در تعاملات بین فردی خود با اساتید یا کادر اداری دانشگاه فرهنگیان تجربه کرده بودند. همچنین بیشترین رفتارهای ناعادلانه هم از نظر تنوع (7 مقوله) و هم از نظر فراوانی (65/53) در وهله اول، مربوط به تعامل آنها با کادر اداری- آموزشی و سپس اساتید دانشگاه فرهنگیان(4 مقوله) بود. |
کلیدواژه ها |
عدالت بین فردی، تحلیل روایت، آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |