چالش ها و موانع پیش رو در اجرای برنامه درسی عدالت محور (با تاکید بر مناطق محروم و روستایی و دو زبانه در مقطع ابتدایی )
کد مقاله : 1011-ICSA
نویسندگان
محمد فتاحی *1، سواره یوسفی2، رضیه شریف پور2
1مدیر دبستان
2استان کردستان شهرستان بانه بلوار هیمن جنب باشگاه بیلیارد مجتمع مسکونی جمال رشیدی طبقه یک واحد یک
چکیده مقاله
هدف از مقاله حاضر چالش ها و موانع پیش رو در اجرای برنامه درسی عدالت محور (با تاکید بر مناطق محروم و روستایی و دو زبانه در مقطع ابتدایی ) می‌باشد. این پژوهش یک روش تحلیلی است و اطلاعات مورد نیاز از طریق اسناد و گزارشهای تحقیقی و مرور مطالعات و از طریق گزارش‌های وزارت آموزش و پرورش و مقالات مرتبط در این حوزه جمع‌آوری شده است که در پاسخ و تحلیل به 3 سوال(مهمترین چالشهای برنامه درسی عدالت محور در مناطق روستایی، مهمترین استراتژیها برای تدوین برنامه درسی عدالت محور و پیامدها و اثرات برنامه درسی عدالت محور) مورد بررسی قرار گرفت. یافته‌های این پژوهش نشان داد که مهمترین چالشهای برنامه درسی عدالت محور، عدم اجرای آمایش سرزمینی، نبود اهداف و سیاستهای روشن برای آموزش و پرورش روستایی، تمرکزگرایی، می باشد. همچنین مهمترین استراتژیها برای تدوین برنامه درسی عدالت محور مناطق روستاییان و دوزبانه: طرح‌ریزی سیاست ها واهداف مشخصی از سوی سیاست گذاران و مجریان نظام آموزش و پرورش، کاربست شیوه‌های کارآمدی برای آموزش و تربیت اثربخش در ابعاد مختلف روحی، جسمی، اخلاقی و برنامه درسی چند فرهنگی است که یک ضرورت ملی و فراملی با توجه به شرایط خاص جغرافیایی ایران است. پیامدهای تدوین و طراحی برنامه درسی عدالت محور در مناطق روستاییان و دوزبانه: آگاهی و شناخت دقیق از وضعیت موجود و ترسیم دقیق و روشن از وضع مطلوب است.
کلیدواژه ها
برنامه درسی، عدالت محور، مناطق روستایی و دوزبانه
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی