چالش ها و موانع پیش رو در اجرای برنامه درسی عدالت محور (با تاکید بر مناطق محروم و روستایی و دو زبانه در مقطع ابتدایی ) |
کد مقاله : 1011-ICSA |
نویسندگان |
محمد فتاحی *1، سواره یوسفی2، رضیه شریف پور2 1مدیر دبستان 2استان کردستان شهرستان بانه بلوار هیمن جنب باشگاه بیلیارد مجتمع مسکونی جمال رشیدی طبقه یک واحد یک |
چکیده مقاله |
هدف از مقاله حاضر چالش ها و موانع پیش رو در اجرای برنامه درسی عدالت محور (با تاکید بر مناطق محروم و روستایی و دو زبانه در مقطع ابتدایی ) میباشد. این پژوهش یک روش تحلیلی است و اطلاعات مورد نیاز از طریق اسناد و گزارشهای تحقیقی و مرور مطالعات و از طریق گزارشهای وزارت آموزش و پرورش و مقالات مرتبط در این حوزه جمعآوری شده است که در پاسخ و تحلیل به 3 سوال(مهمترین چالشهای برنامه درسی عدالت محور در مناطق روستایی، مهمترین استراتژیها برای تدوین برنامه درسی عدالت محور و پیامدها و اثرات برنامه درسی عدالت محور) مورد بررسی قرار گرفت. یافتههای این پژوهش نشان داد که مهمترین چالشهای برنامه درسی عدالت محور، عدم اجرای آمایش سرزمینی، نبود اهداف و سیاستهای روشن برای آموزش و پرورش روستایی، تمرکزگرایی، می باشد. همچنین مهمترین استراتژیها برای تدوین برنامه درسی عدالت محور مناطق روستاییان و دوزبانه: طرحریزی سیاست ها واهداف مشخصی از سوی سیاست گذاران و مجریان نظام آموزش و پرورش، کاربست شیوههای کارآمدی برای آموزش و تربیت اثربخش در ابعاد مختلف روحی، جسمی، اخلاقی و برنامه درسی چند فرهنگی است که یک ضرورت ملی و فراملی با توجه به شرایط خاص جغرافیایی ایران است. پیامدهای تدوین و طراحی برنامه درسی عدالت محور در مناطق روستاییان و دوزبانه: آگاهی و شناخت دقیق از وضعیت موجود و ترسیم دقیق و روشن از وضع مطلوب است. |
کلیدواژه ها |
برنامه درسی، عدالت محور، مناطق روستایی و دوزبانه |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |