جایگاه عدالت در برنامه درسی کار و فناوری کلاس‌های تک‌پایه و چند‌پایه
کد مقاله : 1016-ICSA
نویسندگان
محمدرضا یوسف زاده چوسری *1، عیسی زمانیان2
1استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علومانسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
2دکتری برنامه ریزیدرسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علومانسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
چکیده مقاله
این پژوهش با‌هدف شناسایی جایگاه عدالت در برنامه درسی کار و فناوری کلاس‌های تک‌پایه و چند‌پایه با رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی انجام ‌شده ‌است. نمونه‌گیری به روش ملاکی و با استفاده از قاعده اشباع شامل 10 نفر از آموزگارانی است، که تجربه تدریس درس کار و فناوری پایه ششم در کلاس‌های تک‌پایه و چند‌پایه را داشته‌اند. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختار‌یافته بود. جهت تجزیه‌و‌تحلیل داده‬‬‬ها از روش تحلیل مضمون استفاده ‌شد. اعتبار داده‌ها از طریق بازبینی اعضاء و ممیزخارجی تعیین-گردید. یافته‌ها نشان داد، تدریس درس کار و فناوری در مدارس‌چند‌پایه به علت مشکل تدوین و اجرای طرح درس، فقدان زمان لازم برای آموزش، عدم ارائه بازخورد برای تقویت و اصلاح نقاط ضعف، نبود امکانات و تجهزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مورد نیاز و عدم آموزش جنبه‌های عملی و آموزش ناقص جنبه‌های نظری، نسبت به کلاس های تک‌پایه اختلاف زیادی دارد که این موضوع با مفهوم عدالت در برنامه درسی، به معنای برابری فرصت‌ها در مدارس تک‌پایه و چند‌پایه در تضاد می‌باشد، برای تعیین اعتبار یافته‌ها از CVR استفاده ‌شد و میزان آن 87.% محاسبه‌ گردید. به طور کلی می‌توان گفت این نتایج در جهت بازنگری کتاب درسی کار و فناوری پایه ششم و حرکت به سمت عدالت در برنامه درسی، می‌تواند راهگشا‌ باشد.
کلیدواژه ها
واژه‌های کلیدی: عدالت در برنامه درسی، برنامه درسی نال، مدارس تک‌پایه، مدارس چندپایه
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر