جایگاه عدالت در برنامه درسی کار و فناوری کلاسهای تکپایه و چندپایه |
کد مقاله : 1016-ICSA |
نویسندگان |
محمدرضا یوسف زاده چوسری *1، عیسی زمانیان2 1استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علومانسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران 2دکتری برنامه ریزیدرسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علومانسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران |
چکیده مقاله |
این پژوهش باهدف شناسایی جایگاه عدالت در برنامه درسی کار و فناوری کلاسهای تکپایه و چندپایه با رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی انجام شده است. نمونهگیری به روش ملاکی و با استفاده از قاعده اشباع شامل 10 نفر از آموزگارانی است، که تجربه تدریس درس کار و فناوری پایه ششم در کلاسهای تکپایه و چندپایه را داشتهاند. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از روش تحلیل مضمون استفاده شد. اعتبار دادهها از طریق بازبینی اعضاء و ممیزخارجی تعیین-گردید. یافتهها نشان داد، تدریس درس کار و فناوری در مدارسچندپایه به علت مشکل تدوین و اجرای طرح درس، فقدان زمان لازم برای آموزش، عدم ارائه بازخورد برای تقویت و اصلاح نقاط ضعف، نبود امکانات و تجهزات سختافزاری و نرمافزاری مورد نیاز و عدم آموزش جنبههای عملی و آموزش ناقص جنبههای نظری، نسبت به کلاس های تکپایه اختلاف زیادی دارد که این موضوع با مفهوم عدالت در برنامه درسی، به معنای برابری فرصتها در مدارس تکپایه و چندپایه در تضاد میباشد، برای تعیین اعتبار یافتهها از CVR استفاده شد و میزان آن 87.% محاسبه گردید. به طور کلی میتوان گفت این نتایج در جهت بازنگری کتاب درسی کار و فناوری پایه ششم و حرکت به سمت عدالت در برنامه درسی، میتواند راهگشا باشد. |
کلیدواژه ها |
واژههای کلیدی: عدالت در برنامه درسی، برنامه درسی نال، مدارس تکپایه، مدارس چندپایه |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |