هوش مصنوعی و عدالت آموزشی: تضمین فرصت‌های برابر یادگیری با استفاده از برنامه درسی پویا
کد مقاله : 1019-ICSA
نویسندگان
سیدعلیرضا هوشی السادات *
استادیار گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
چکیده مقاله
هوش مصنوعی (AI) پتانسیل متحول کردن سیستم‌های آموزشی و کاهش نابرابری‌های آموزشی را دارد. با شخصی‌سازی آموزش و گسترش دسترسی به منابع آموزشی باکیفیت، AI می‌تواند به ایجاد فرصت‌های برابر برای همه دانش‌آموزان کمک کند. با این حال، این فناوری با چالش‌هایی مانند حریم خصوصی داده‌ها، تعصبات الگوریتمی و شکاف دیجیتال روبرو است که نیاز به آموزش بیشتر معلمان را نشان می دهد. مدیران مدارس و سیاستگذاران در این زمینه نقش مهمی را ایفا می نمایند و حمایت آنها از این برنامه ها می تواند ثمربخش باشد.
این مقاله به بررسی این موضوع می‌پردازد که چگونه می‌توان از پتانسیل‌های AI در ارتقای عدالت آموزشی بهره‌مند شد، در حالی که چالش‌های موجود را مدیریت کرد و ضمن اینکه نیازهای متنوع یادگیری دانش آموزان را پوشش داد. همچنین در این مسیر می بایست به حساسیت های فرهنگی توجه نمود. تحقیقات بر رابطه برنامه درسی پویا و هوش مصنوعی با به روزرسانی محتواهای آموزشی و سبکهای یادگیری مختلف تاکید دارند. با مرور تحقیقات پیشین، راهکارهایی برای استفاده مؤثر و عادلانه از AI در آموزش ارائه شده است. هدف اصلی این است که با استفاده از AI، فرصت‌های یادگیری برابر برای همه دانش‌آموزان فراهم شود و یک چشم‌انداز آموزشی عادلانه‌تر ایجاد گردد.
کلیدواژه ها
هوش مصنوعی، عدالت آموزشی، برنامه درسی پویا
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر