ارزشیابی نقش برنامه مهارت آموزی حرفه ای عدالت محور بر خودکارآمدی دانش آموزان آهسته گام متوسطه تهران از دیدگاه دبیران و مدیران ذی ربط به منظور بهینه سازی برنامه درسی یاد شده
کد مقاله : 1020-ICSA
نویسندگان
رضا فضلعلی زاده *
عضو هیات علمی ، گروه علوم تربیتی ، دانشگاه فرهنگیان سمنان
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف بررسی ارزشیابی نقش برنامه مهارت آموزی حرفه ای عدالت محور بر خودکارآمدی دانش آموزان آهسته گام دوره متوسطه مناطق شهر تهران از دیدگاه دبیران و مدیران ذی ربط به منظور بهینه سازی برنامه درسی یاد شده صورت گرفت. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری داده‌ها زمینه یابی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مدیران 35 نفر و دبیران مدارس 36 نفر متوسطه شهر تهران بود که از این میان 20 نفر از مدیران و 20 نفر از دبیران بعنوان حجم ‌نمونه و با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب گردیدند. روش جمع‌آوری داده‌ها بر اساس پرسشنامه محقق ساخته انجام گرفت. پایایی پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ محاسبه شد که مقدار آن برای پرسشنامه ها 84/0 به دست آمد، همینطور روایی صوری و محتوایی آن به تأیید متخصصان امر رسیده است. با توجه به نرمال بودن توزیع داده های پژوهش از آزمون t مستقل استفاده شده است .پس از جمع آوری پرسشنامه ها، اطلاعات به‌دست آمده، با استفاده از نرم افزار SPSS ویراش 23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت؛ در نهایت یافته های پژوهش نقش برنامه مهارت‌آموزی حرفه‌ای عدالت محور بر خودکارآمدی (تحصیلی، اجتماعی و هیجانی) دانش‌آموزان آهسته گام دوره متوسطه از دیدگاه دبیران و مدیران را مورد تأیید قرار داد. همچنین یافته های نشان داد بین دیدگاه مدیران و دبیران دوره متوسطه در خصوص نقش برنامه مهارت آموزی حرفه ای بر خودکارآمدی دانش آموزان آهسته گام تفاوت وجود دارد.
کلیدواژه ها
مهارت آموزی حرفه ای، خودکارآمدی، آهسته گام.عدالت محور
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر