تدریس همهجانبه، مظهر عدالت معلم در تدریس |
کد مقاله : 1021-ICSA |
نویسندگان |
سمانه صاحبی * دانشجوی دکتری برنامه درسی دانشگاه فردوسی |
چکیده مقاله |
پرورش انسان همهجانبه، رسالت اصلی نظامهایتربیتی است. پرداختن صرف به ابعاد فنی و بیتوجهی به ابعادمعنوی، زمینهساز بروز مشکلات اساسی همچون بیگانگی با خویشتن، دیگران، خالق و طبیعت گشتهاست. با ابتناء به معنای عدالت که قراردادن هرچیز درجای خویش است، توجه به کلیه ابعاد انسانی در تدریس- که مهمترین کُنش تربیتی است- را میتوان جلوهای از عدالت در تدریس دانست. جان پی میلر یکی از پیشگامان گفتمان پرورش همهجانبه در حوزه ی برنامهدرسی میباشد. لذا در این مقاله تلاش شدهاست نگاه وی به تدریس همهجانبه که مظهری از عدالت معلم در تدریس میباشد، تبیین و نقد گردد.ضمن اذعان این حقیقت که رویکرد ارائه شده میلر به تدریس همهجانبه، یکی از بهترین الگوهای ارائهشدهی موجود در این حوزه است، اما میتوان گفت که در این نگاه، رد پائی از رویکردهای الهی، توحیدی به مسئلهمعنویت وجود نداشته و مسیر تعیین شدهی تدریس همهجانیهی وی به ارتباط انسان با خالق نخواهد پرداخت. در این پژوهشکیفی از «جستار نظرورزانه» بعنوان روشپژوهش و از «بررسی مستندات» بعنوان ابزار جمعآوری اطلاعات استفادهشدهاست. |
کلیدواژه ها |
معلم، تدریس، همهجانبه، عدالت |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |