رفع موانع مدرسه ای تحقق اهداف برنامه درسی پیش بایست تحقق عدالت آموزشی
کد مقاله : 1028-ICSA
نویسندگان
زلیخا نادری، مهدی سبحانی نژاد *
گروه علوم تربیتی،دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
چکیده مقاله
نظام آموزش ابتدایی با هدف تسهیل یادگیری‌های اساسی دانش‌آموزان شکل گرفته و درصدد تحقق این هدف است و تمامی تلاش‌ها برای تدوین برنامه‌های درسی در این راستا انجام می‌شود[1]؛ تحقق عدالت در آموزش یکی از اهداف بسیار مهم و کلیدی در نظام‌های آموزشی است، زیرا آموزش مهم‌ترین سرمایه‌ای است که در دسترس همه قرار دارد[18] و مدرسه هم مکانیست که دارای ارزشمندترین سرمایه‌های کشور یعنی دانش‌آموزان است. توجه به کیفیت در آموزش و پرورش و مدارس یکی از مسائل اساسی و حیاتی تلقی می‌شود که تأثیر بسزایی در سرنوشت کشور دارد بنابراین شناسایی موانع مدرسه‌ای تحقق اهداف برنامه‌درسی و تلاش برای برطرف‌کردن آن در زمینه‌هایی چون؛ فضا و تجهیزات، امکانات و ابزار کمک آموزشی می‌تواند گامی موثر در تحقق عدالت آموزشی در کشور باشد. روش پژوهش، توصیفی بوده که در خلال آن از روش پیمایشی، استفاده شده است .یافته‌ها نشان می‌دهد عامل مدرسه مانند فضا و تجهیزات، امکانات و ابزار کمک آموزشی و... در تحقق اهداف برنامه درسی و رسیدن به عدالت آموزشی نقش بسزایی دارد؛ وزارت آموزش و پرورش موظف است مدارس باکیفیت و مطابق استانداردهای جهانی بسازد و یا مدارس را بازسازی و نوسازی کند. نسبت تعداد دانش-آموز به معلم، نسبت تعداد دانش‌آموز به مساحت محیط آموزشی و ... متناسب باشد. همچنین منابع مالی جهت تجهیز کتابخانه مدرسه، کیفیت بخشی محیط مدرسه، تجهیز کلاس‌های هوشمند در تمام مدارس تامین گردد.
کلیدواژه ها
موانع، مدرسه، تحقق اهداف، برنامه درسی، عدالت آموزشی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر