روش‌های آموزش و سبک‌های یادگیری و فعالیت‌های یادگیری در برنامه درسی عدالت‌محور
کد مقاله : 1031-ICSA
نویسندگان
پوران خروشی *
مدرس دانشگاه فرهنگیان تهران
چکیده مقاله
هدف: عدالت اجتماعی یک ارزش اساسی مددکاری اجتماعی است. اما در عصر کنونی، به نظر می‌رسد ارتقاء عدالت اجتماعی از طریق گنجانده‌شدن در برنامه‌های درسی کلیه مدارس و دانشگاه‌ها امکان‌پذیر است. از این‌رو، مطالعه حاضر با دو هدف، ترسیم مطالعات تجربی در مورد روش‌های آموزشی که ارزش عدالت اجتماعی را به برنامه‌های درسی قابل آموزش تبدیل می‌کند؛ و درک چگونگی ارزیابی این روش‌های آموزشی انجام‌شده است.
روش‌ها: پژوهش کیفی حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی و از نظر هدف کاربردی است. بدین منظور، مقالات علمی و منابع منتشر شده در بازه زمانی بعد از 2000، با تمرکز بر حوزه‌ سبک‌های یادگیری، روش‌های آموزش و فعالیت‌های یادگیری در برنامه درسی عدالت‌محور بررسی شدند. شیوه گردآوری اطلاعات، مبتنی بر شیوه کتابخانه‌ای‌ و اسنادی است.
یافته‌ها: یافته‌ها هفت روش آموزشی اصلی را شناسایی کرد: گفت‌وگوی بین‌گروهی، تخته بحث ناهمزمان آنلاین، شبیه‌سازی و ایفای نقش، کار گروهی و ارائه، تأمل کتبی و یادگیری تجربی، یادگیری درگیر جامعه، و یادگیری کنش‌محور اجتماعی. از نظر توسعه شایستگی، بیشتر مطالعات بر آگاهی و دانش در مقابل مهارت‌سازی متمرکز بودند و اکثر روش‌های تدریس بر تجربیات عاطفی دانش‌آموزان در طول فعالیت‌های یادگیری عدالت اجتماعی تأکید داشتند.
بحث و نتیجه گیری: بررسی کنونی زمینه‌های دست‌ نخورده زیادی را برای برنامه‌ریزان درسی برجسته می‌کند تا ارزش اساسی عدالت را در آموزش فراگیران - به مفهوم عام مددکاران اجتماعی- و چگونگی بررسی عمیق رویکردهای آموزشی ارائه‌شده را در جهت افزایش ارزش‌های عدالت اجتماعی متمرکز کنند. روش‌های آموزشی شناسایی‌شده می‌تواند شروع خوبی برای پیشبرد تحقیقات آینده در حوزه برنامه درسی مبتنی بر عدالت باشد.
کلیدواژه ها
"برنامه درسی عدالت ‌محور"، "روش‌های آموزشی"، "سبک‌های‌یادگیری"، "فعالیت‌های یادگیری"
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر