بررسی چالش های چند فرهنگی در تحقق برنامه درسی عدالت محور |
کد مقاله : 1032-ICSA |
نویسندگان |
زهرا مرشدی *1، مریم رفیعی1، نرجس جوانبخت1، مرتضی شاهمرادی2 1دانشجوی کارشناسی رشته علوم تربیتی 2استادیار برنامه ریزی درسی، علوم تربیتی، دانشگاه سید جمال الدین اسدآبادی ، همدان، ایران |
چکیده مقاله |
توجه به تنوع ، ایجاد برابری آموزشی و تکریم فرهنگ های مختلف برای آگاهی بخشی بین فرهنگی حائز اهمیت است و از انجایی که یادگیرنده ممکن است به گروه های مختلف فرهنگی تعلق داشته باشد، آموزش چند فرهنگی ضرورت دارد. باتوجه به اهمیت داده های تعلیموتربیت هدف پژوهش حاضر بررسی چالش های چندفرهنگی در تحقق برنامه درسی عدالت محور است. روش پژوهش مروری است. یافتهها حاکی از آن است که عدم نگرش عادلانه در تدوین محتوای برنامه درسی و بیتوجهی متخصصان به برنامه درسی چند فرهنگی از جمله مواردی هستند که باعث به وجود آمدن چالشهای مختلف و همچنین مانعی برای توسعه عدالت آموزشی می شوند. در نتیجه میتوان گفت برای رسیدن به عدالت در آموزش بهتر است در تدوین اهداف برنامه درسی چندفرهنگی متناسب با نیاز فراگیران وجامعه تصمیم گیری شود تا در مسیرعدالت گام برداشته شود و به هر نسبتی که برنامه درسی چند فرهنگی از این ساز و کارها بهرهمند باشد به همان نسبت در اجرای عدالت نیز توفیق خواهد داشت. |
کلیدواژه ها |
چالش، چند فرهنگی، برنامه درسی، عدالت، تعلیم تربیت، آموزش. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |