pck و اجرای عدالت در برنامه‌درسی توسط معلمان: همزیستی pck و عدالت آموزشی
کد مقاله : 1035-ICSA
نویسندگان
مریم خدارحمی *1، محبوبه خسروی2، مصطفی قادری2
1دانش آموخته مطالعات برنامه درسی
2دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده مقاله
مهم‌ترین دانش تخصصی معلمان دانش محتوای آموزشی(PCK) است، که این دانش می‌تواند به عنوان سنگ‌بنای تضمین تجارب یادگیری عادلانه در نظر گرفته شود. در واقع تلفیق تخصص موضوعی با مهارت‌های آموزشی به یک تسهیل و تسریع کننده جهت پرورش محیط‌های‌ یادگیری حمایتی تبدیل شده است. در این مقاله ارتباط محوری بین PCK و عدالت آموزشی بررسی شده است. یافته‌ها حاکی از آن است که نحوه درک معلمان از محتوا و روش‌های تدریس مؤثر می‌تواند یادگیرندگان را در زمینه‌های مختلف توانمند سازد؛ و به تبع PCK را دارای پتانسیل تغییر و کاهش شکاف‌های پیشرفت و ترویج عدالت آموزشی کند؛ همچنین این دانش می‌تواند به عنوان بستری جهت دستیابی به عدالت و پرداختن به نابرابری‌های آموزشی در نظر گرفته شود که در نظامهای آموزشی مختلف قابل پیاده‌سازی است. بدین ترتیب هم‌افزایی PCK و عدالت آموزشی موج‌هایی از تغییرات تاثیرگذار را در سراسر نظام‌های آموزشی مختلف سبب خواهد شد؛ بنابراین با شناسایی ابعاد این رابطه همزیستی می‌توان مسیر را به سمت یک چشم‌انداز آموزشی عادلانه‌تر و توانمندتر روشن کرد.
کلید واژه‌ها: هم زیستی PCK و عدالت آموزشی، تدریس مؤثر، تجارب یادگیری عادلانه
کلیدواژه ها
کلید واژه‌ها: هم زیستی PCK و عدالت آموزشی، تدریس مؤثر، تجارب یادگیری عادلانه
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی