کودکان بازمانده از تحصیل: دغدغه مهم تعلیموتربیت در اجرای عدالت آموزشی |
کد مقاله : 1036-ICSA |
نویسندگان |
مصطفی حاجی ابراهیم *1، محسن تقی زاده2 1معاون طرح و برنامه اداره کل آموزش و پرورش استان خوزستان 2کارشناس طرح و برنامه اداره کل آموزش و پرورش استان خوزستان |
چکیده مقاله |
بازماندگی از تحصیل یکی از اصلیترین چالشهای نظام آموزش و پرورش ایران در راستای برقراری عدالت آموزشی است. هدف این پژوهش بررسی وضعیت کودکان بازمانده از تحصیل و علل ریشهای که موجب ایجاد بازماندگی از تحصیل میشود. برای دستیابی به این هدف از روش تحلیلی و انتقادی بهره گرفته است. یافتههای این پژوهش حاکی از آن است که تعداد افراد بازمانده از تحصیل در سالهای اخیر افزایشیافته است که این افزایش در 5 استان کشور در بازه زمانی ۶ساله تغییر نکرده است و آمار جذب کودکان بازمانده از تحصیل قابلتوجه نبوده است. علل این بازماندگی از تحصیل با استفاده از روش استخوان ماهی مورد بررسی قرار گرفت که چهار عامل اجتماعی – خانوادگی، فردی، اقتصادی و آموزشی بیشترین تأثیر در بازماندگی از تحصیل را داشتند. ازاینرو به نظر میرسد که نظام تعلیموتربیت برای کارآمدی باید توان پاسخگویی به نیازهای جامعه را داشته باشد که این نیازمند تحول بنیادین در نظام آموزشی و طرح نظریه بنیادی از عدالت است که در عین برطرفکردن نیازهای مادی زندگی به نیازهای معنوی انسان نیز پاسخ گوید که درونمایه آن را میتوان در سنت معنوی اسلامی یافت. |
کلیدواژه ها |
واژههای کلیدی: کودکان بازمانده از تحصیل، عدالت آموزشی، تعلیموتربیت |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |