ویژگی ها، ابعاد و نشانههای برنامه درسی عدالت آموزشی |
کد مقاله : 1042-ICSA |
نویسندگان |
سعید شیخی *1، محمد آرمند2، مطلب غفاری3، سعید شیخی4 1آموزش و پرورش منطقه 15 2دانشیار پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی سمت 3دکتری زبان و ادبیات فارسی، آموزش و پرورش منطقه 15، تهران، ایران، 4آموزش و پرورش |
چکیده مقاله |
چکیده هدف: عدالت آموزشی نسبت به عدالت در سایر حوزهها به دلیل تأثیرگذاری آن در طول زندگی میباشد. عدالت آموزشی نقش اساسی در افزایش اعتماد به نفس، آینده شغلی، پایگاه اجتماعی و اجتماعی شدن افراد دارد. هداف پژوهش حاضر ویژگیها، ابعاد و نشانههای برنامه درسی عدالت آموزشی میباشد. روش: این مقاله روایتی و از نوع مروری است. با استفاده از موتورهای جستوجوگر کلید واژههای عدالت، عدالت آموزشی، ابعاد، نشانههای برنامه درسی، تغییر برنامه درسی در پایگاه دادههای علمی جستجو شدند. در این پژوهش با استفاده از مطالعات کتابخانهای و اسنادی به جمعآوری اطلاعات پرداخته شده است. یافتهها: موارد مرتبط با عدالت آموزشی در اسناد بالادستی آموزش و پرورش و سیاستهای کلی نظام در زمینه ایجاد تحول کدامند؟ همچنین موثرترین راههای تحقق عدالت آموزشی کدامند؟ برای تحقق در عدالت آموزشی چه راهکارهایی میتوان پیشنهاد داد؟ نتیجهگیری: یکی از شرایط لازم برای یک جامعه متعالی و پویا و توسعهیافته دستیابی به عدالت، هم به معنای عام آن و هم به معنای خاص آن است؛ زیرا عدالت آموزشی است که زمینه را برای دستیابی به عدالت اجتماعی فراهم میکند. یکی از شرایط لازم برای ایجاد هر جامعه متعالی، پویا و توسعهیافته، دستیابی به عدالت آموزشی است. عدالت آموزشی است که زمینه را برای دستیابی به عدالت اجتماعی نیز فراهم میکند. |
کلیدواژه ها |
نشانهها، ویژگیها، ابعاد، برنامه درسی، عدالت آموزشی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |