مقایسه ی دیدگاه دانش آموزان مدارس خاص و مدارس عادی شهر قاین نسبت به عدالت آموزشی
کد مقاله : 1053-ICSA-FULL
نویسندگان
زهراسادات حسینی *1، مهدیه کاهی1، حسین شکوهی فرد2
1دانشجوی دانشگاه بیرجند
2استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه بیرجند
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر، واکاوی نگرش دانش‌آموزان نسبت به مفهوم عدالت آموزشی و مقایسه ی دیدگاه آنان است. رویکرد پژوهش حاضر کیفی از نوع پدیدارشناسی است. جامعه پژوهش دانش آموزان مدارس خاص( تیزهوشان و نمونه که با آزمون وارد مدرسه شده اند) و دانش‌آموزان عادی شهر قاین است که از طریق نمونه گیری مبتنی بر تنوع حراکثری 4 دانش آموز در هر مدرسه و به طور کلی 12 دانش آموز از هر چهار مدرسه در پژوهش شرکت کردند. از دانش آموزان مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد. سپس مصاحبه ها به صورت مکتوب درآمدند و داده های با روش کدگذاری تحلیل شدند و یافته ها نشان می دهد دیدگاه دانش آموزان در مدارس خاص و عادی نسبت به عدالت تا حد زیادی به یک دیگر شباهت دارد. با این حال مدرسه و محیطی که در آن قرار گرفته است بر دیدگاهش اثرگذاشته است و دانش آموزان مدارس خاص عدالت را بیشتر در کتب درسی، سوالات کنکور و نحوه ی تدریس معلم می بینند اما دانش آموزان مدارس عادی عدالت را در شرایط اقتصادی و اجتماعی برابر، توزیع امکانات برابر و رفتار یکسان با همه ی مشاغل می بینند.
کلیدواژه ها
مقایسه دیدگاه، دانش آموزان، مدارس خاص، مدارس عادی، عدالت آموزشی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر