تدوین مدل ساختاری رابطه عدالت آموزشی با رفتار مدنی تحصیلی و احساس تعلق به مدرسه در بین دانش آموزان مقطع متوسطه دوم ناحیه یک شهر ارومیه
کد مقاله : 1057-ICSA-FULL
نویسندگان
جواد کیهان *
هیات علمی دانشگاه
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف تدوین مدل ساختاری رابطه عدالت آموزشی با رفتار مدنی تحصیلی و احساس تعلق به مدرسه در بین دانش آموزان مقطع متوسطه دوم ناحیه یک شهر ارومیه اجرا شد. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانش آموزان دختر و پسر دوره متوسطه دوم ناحیه یک شهر ارومیه در مقاطع تحصیلی دهم، یازدهم و دوازدهم در سال تحصیلی 1402 – 1403 به تعداد 5623 نفر بودند که از میان آنها 360 نفر به شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار های پژوهش شامل پرسشنامه عدالت آموزشی گل پرور (1389)، پرسش نامه احساس تعلق به مدرسه بری بتی وات(2004)، و پرسش نامه رفتار مدنی تحصیلی گل پرور(1398) بودند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده، از مدل یابی معادله ساختاری استفاده گردید. نتایج مدل یابی معادله ساختاری نشان داد که بین عدالت آموزشی با رفتار مدنی تحصیلی و احساس تعلق دانش آموزان به مدرسه رابطه وجود دارد. همچنین بین احساس تعلق دانش آموزان به مدرسه با رفتار مدنی تحصیلی رابطه وجود دارد. در نهایت نقش میانجی گری احساس تعلق دانش آموزان به مدرسه در رابطه بین عدالت آموزشی با رفتار مدنی تحصیلی تایید شد. بر اساس نتیجه گیری از فرایند انجام تحقیق می توان گفت که ادراک عدالت دانش آموزان در مدرسه موجب تقویت حس همکاری و تعلق به مدرسه و بهبود رفتارهای مدنی تحصیلی دانش آموزان می شود. بنابراین برای تقویت احساس تعلق به مدرسه و رفتار مدنی تحصیلی، توجه به عدالت آموزشی ضروری محتوم است.
کلیدواژه ها
عدالت آموزشی - رفتار مدنی تحصیلی - احساس تعلق به مدرسه - دانش آموزان مقطع متوسطه
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی