تجارب زیسته دانشآموزان از بیعدالتی در اجرای برنامهدرسی دوره متوسطه دوم |
کد مقاله : 1058-ICSA-FULL |
نویسندگان |
الناز علینیا مقدم1، مرضیه دهقانی *2 1دانشجوی کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران 2دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر با هدف بررسی تجربیات زیسته دانشآموزان دوره متوسطه دوم از بیعدالتی در اجرای برنامهدرسی با رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی انجام شد. یافتههای پژوهش حاصل مصاحبههای نیمه ساختاریافته و عمیق با 8 نفر از دانشآموزان دختر شهرستان البرز در استان قزوین بود که با پیشینههای فرهنگی و اقتصادی متفاوت مشغول به تحصیل در دوره متوسطه دوم بودند. یافتهها به کمک روش کلایزی تحلیل و دستهبندی شدند. نتایج این پژوهش حاکی از آن بود که معلمان در اجرای برنامهدرسی نسبت به ویژگیهای فرهنگی و شخصی دانشآموزان خود در کلاسهای درس خنثی و منفعل نیستند، بلکه برنامهدرسی را با توجه به سه عامل طبقه اجتماعی - اقتصادی والدین، ویژگیهای ظاهری دانشآموزان و فرهنگ بومی آنان اجرا میکنند. توجه به یافتههای این پژوهش نشان میدهد که در اجرای برنامهدرسی برخی از دانشآموزان به سبب دارا بودن یک یا چند مورد از عوامل ذکر شده جایگاه و موقعیت برتری نسبت به همتایان خود دارند و تعاملات معلمان و مدیران مدارس با این دسته از دانشآموزان متفاوت با سایرین است که این شرایط به نوبه خود موجب بروز بی عدالتی در اجرای برنامهدرسی معلمان میشود و تجربیات زیسته دانشآموزان را تحت تاثیر قرار میدهد. |
کلیدواژه ها |
بیعدالتی، اجرا برنامهدرسی، تجارب زیسته، دانشآموزان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |