شناسایی مؤلفه های عدالت آموزشی در سندتحول بنیادین آموزش و پرورش |
کد مقاله : 1060-ICSA-FULL |
نویسندگان |
زهرا احمدی1، حسنیه سادات اسمعیلی *2 1دانشجو دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه خوارزمی 2دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی |
چکیده مقاله |
این پژوهش با هدف شناسایی مؤلفه های عدالت آموزشی درسندتحول بنیادین آموزش و پرورش با روش پژوهش تحلیل مضمون انجام شد. جامعه آماری تحقیق، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش میباشند که در زمره مهم ترین اسناد و مدارک رسمی کشور جمهوری اسلامی ایران قرار دارد. با توجه به هدف پژوهش ،نمونه در این پژوهش برابر با جامعه بود. مؤلفه های عدالت آموزشی شناسایی شده در نهایت در شش مضمون کلی فراگیر دسته بندی شدند که عبارتند از توجه به عدالت در عناصر برنامه درسی، توانمندسازی عادلانه، پوشش همه مخاطبان، مدیریت و توزیع عادلانه منابع، توجه به نقادی و تقویت روحیه عدالت گرایی و توجه به تفاوت ها که این مضامین شامل20 مضمون سازمان دهنده و 91 مضمون پایه میباشند. برای تحقق عدالت آموزشی در طراحی و تدوین برنامه ها به این مؤلفه ها باید توجه شود تا کلیه یادگیرندگان در همه مناطق کشور به شکل عادلانه از فرصت های آموزشی و تربیتی بهره برند. |
کلیدواژه ها |
عدالت آموزشی،سندتحول بنیادین آموزش و پرورش،تحلیل مضمون. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |