عدالت آموزشی: پر کردن شکاف یادگیری از طریق برنامه ریزی درسی |
کد مقاله : 1063-ICSA |
نویسندگان |
حسین استادحسنلو *1، علیرضا اکبری2، اسما فرشی1 1دانشگاه تبریز 2دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر با هدف تبیین جایگاه برنامه ریزی درسی در تحقق عدالت آموزشی و کاهش شکاف یادگیری در مدارس با روش سنتز پژوهی اجرا شد. جامعه پژوهش شامل کلیه پژوهشهای علمی معتبر مرتبط با موضوع بود که با جستجوی منظم در پایگاههای اطلاعاتی و بر اساس معیارهای ورود، تعداد 58 پژوهش شناسایی و بر اساس معیارهای خروج، تعداد 32 پژوهش برای بررسی نهایی انتخاب شد. برای جمعآوری، ثبت و گزارش اطلاعات اولیه پژوهشها از فرم کاربرگ محققساخته استفاده شد. تحلیل یافتهها با استفاده از الگوی هفت مرحلهای مارش (1991) و روش کدگذاری باز و محوری انجام شد. جهت اطمینان از نحوه کدگذاری از دو نفر ارزشیاب برای کدگذاری مجدد یافتهها استفاده شد و برای تأئید پایایی فرمول ضریب کاپای کوهن بکار برده شد که در این پژوهش میزان توافق بین ارزیابها عدد 81/0 معادل 81 درصد بود. پس از تحلیل داده ها مضامین طراحی برنامه درسی فراگیر، آموزش متمایز، آموزش فرهنگی مرتبط، آموزش عدالت اجتماعی و شیوه های ارزیابی برای نقش برنامه ریزی درسی در کاهش شکاف یادگیری و برابری آموزشی به دست آمد. در نهایت نتایج این بررسی تأثیر چند جانبه برنامه ریزی برنامه درسی در دستیابی به عدالت آموزشی و کاهش نابرابری های یادگیری در مدارس را روشن کرد. |
کلیدواژه ها |
برنامه ریزی درسی، عدالت آموزشی، برابری آموزشی، شکاف یادگیری |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |