مدارس چندگانه مبنایی برای عدم تحقق عدالت آموزشی
کد مقاله : 1066-ICSA-FULL
نویسندگان
اسداله راخداپور *1، محمدرضا یوسف زاده چوسری2
1دانشجو دکتری مطالعات برنامه درسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.
2استاد برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
چکیده مقاله
هدف از انجام این پژوهش واکاوی چالش های مدارس چند گانه در راستای عدم تحقق عدالت آموزشی بوده است. رویکرد پژوهش کیفی و روش پژوهش سند کاوی است. منابع جمع آوری اطلاعات شامل کلیه کتاب‌ ها، مقالات، اطلاعات، منابع، اسناد، گزارشات و مدارکی بود که به موضوع تنوع مدارس، مدارس چند گانه و عدالت آموزشی پرداخته‌اند. شیوه نمونه گیری ملاک محور بود. نمونه‌‌ مورد مطالعه شامل کلیه منابع در‌ دسترس محقق پیرامون موضوع مورد مطالعه بوده است. ابزار پژوهش، چک لیست محقق ساخته بود. شیوه تحلیل، توصیفی _ تحلیلی بود که دارای سه فاز توصیف، تحلیل و استنتاج بود. نتایج نشان داد که مدارس چند گانه سنخیت و سازگاری کمتری با قوانین و اسناد بالا دستی دارند و دلیل ظهور این مدارس، ناکار آمدی برخی از مدارس دولتی گره خورده است، و به دلیل فاصله گرفتن از اهداف اولیه خود می‌ توانند تهدید هایی چون نابرابری اجتماعی را ایجاد کنند.
کلیدواژه ها
مدارس چندگانه، عدالت آموزشی، تهدیدها
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر