رمزگشایی از روایات یک معلم:‌ جستجوی عدالت در دلِ کلاس
کد مقاله : 1073-ICSA-FULL
نویسندگان
بهروز آزاد دولابی1، محمد جوادی‌پور *2
1دانشجوی دکتری برنامه‌ریزی درسی، گروه روش‌ها و برنامه‌های درسی و آموزشی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، ایران.
2دانشیار گروه روش‌ها و برنامه‌های آموزشی و درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف شرح و توصیف روایات یکی از معلمان ابتدایی مدارس در حاشیه جهت تحقق بخشیدن به عدالت آموزشی در محیط کلاسی صورت گرفت. جهت انجام پژوهش رویکرد کیفی مبتنی بر روایت‌پژوهی استفاده شد. معلمی که به روایت ایشان پرداخته شد از معلمان نمونه یکی از مدارس ابتدایی در حاشیه شهرستان بندرلنگه بود که جهت گردآوری داده‌ها ۸ جلسه مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با ایشان انجام شد. داده‌ها با استفاده از روش لیچمن (۲۰۱۳) مورد تحلیل قرار گرفت. اعتباربخشی یافته‌ها با استفاده از دو راهبرد بازبینی اعضا و ممیزی همگنان انجام شد. یافته‌ها نشان داد معلم مورد نظر تلاش نمود از طریق تفهیم قوانین کلاسی و مدیریت تعاملات، رعایت تنوع در روش‌های تدریس، تنظیم میزان حمایت از دانش‌آموزان با توجه به سرعت یادگیری آ‌ن‌ها، حمایت‌ّهای غیررسمی از دانش‌آموزان ضعیف، گروه‌بندی دانش‌آموزان و فراهم آوردن امکان نظارت دانش‌آموزان بر پیشرفت تحصیلی یکدیگر و تدوین سازوکاری مشخص برای اجرای ارزشیابی توصیفی عدالت آموزشی را در عمل تحقق بخشد. نتایج حاصل از تحلیل داده‌ها نشان می‌دهد که عمده‌ مسائل معلمان جهت برقراری عدالت آموزشی مربوط به محتوای کتب درسی و استفاده از ارزشیابی توصیفی به مثابه ارزشیابی کمی است. لذا لازم است به معلمان اختیارات لازم از حیث آموزش میزان حجم محتوا به دانش‌آموزان با توجه به وضعیت تحصیلی آن‌ها داده شود و جهت فائق آمدن بر مشکلات ارزشیابی توصیفی تفاوت‌های بنیادی آن با ارزشیابی کمی برای ذینفعان تبیین گردد.
کلیدواژه ها
روایت‌پژوهی، عدالت آموزشی، معلم ابتدایی، مدارس در حاشیه
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی