واکاوی چالش‌های پیش روی تحقق عدالت آموزشی، در مدارس دوره ابتدایی عشایری
کد مقاله : 1081-ICSA-FULL
نویسندگان
احد عظیمی آقبلاغ *1، سید هادی مدنی2
1دبیر آموزش و پرورش منطقه نظرکهریزی- فارغ التحصیل دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه تبریز
2دانشگاه شاهد
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر، واکاوی چالش‌های پیش روی تحقق عدالت آموزشی در مدارس ابتدایی عشایری می‌باشد. با استفاده از روش تحلیل اسنادی کیفی، تعداد 15 نمونه از اسناد، مقاله ها و پایان نامه های مرتبط داخلی به صورت دستی تحلیل شد. برای بررسی اعتبار داده‌های کیفی از شیوه بازنگری ناظرین و سه‌سویه سازی محقق استفاده شد. یافته-ها شامل سه مضمون کلی "چالش های مرتبط با سبک زندگی و معیشت عشایر"، "چالش های مرتبط با برنامه درسی"، " چالش های مرتبط با فرهنگ" شد. نتایج نشان داد که اسناد بالادستی مرتبط با آموزش عشایری، در مندرجات خود راهکارهای لازم را برای تحقق عدالت آموزشی در مدارس عشایر را گنجانده است ولی، دست اندرکاران دخیل ، نتوانسته‌اند از ظرفیت‌های قانونی، در جهت تحقق عدالت آموزشی در مدارس عشایر استفاده نمایند. پیشنهاد می‌شود در گام اول، دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر که در حال حاضر، در گوشه‌ای از وزارت آموزش و پرورش واقع شده و اختیارات قابل توجهی ندارد، آزادی و اختیار عمل بیشتری داشته باشد، تا بدین طریق حق و حقوق دانش آموز عشایری در رابطه با برنامه درسی عدالت محور و فرهنگ محور، پیگیری شود. همچنین بجاست که که نهادهای قانونی و قضایی کشور به‌ کار بیش از حد دانش‌آموزان در امور دامداری عشایر ورود کنند و قانون اجبار به تحصیل، عملاً اجرا شود. همچنین، با نظر به ماده 7 اساسنامه مدارس عشایر، در اجرای دوره پیش دبستانی و آمادگی نوآموزان دوز بانه مدارس عشایری اهتمام ویژه‌ای صورت پذیرد و با صوری سازی آموزش پیش دبستانی به جد برخورد شود.
کلیدواژه ها
ابتدایی، چالش‌ها، عدالت آموزشی، مدارس عشایری،
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی