شناسایی ابعاد و مولفه های نقش معلمان کارآمد در راستای اجرای برنامه درسی عدالت محور و اولویت بندی آنان |
کد مقاله : 1082-ICSA-FULL |
نویسندگان |
افسانه اکبری *1، محمد بهروزی2 1دستیار آموزشی و دانشجو دکتری برنامه ریزی درسی،گروه علوم تربیتی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران 2استادیار و عضو هیات علمی،گروه مدیریت آموزشی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران |
چکیده مقاله |
ارزش، اهمیت و جایگاه منابع انسانی، به عنوان مهم ترین رکن و ارزشمندترین سرمایه سازمانی، به ویژه در آموزش و پرورش، همواره مورد تاکید قرار گرفته است. ارتقا، کارایی و اثربخشی نظام تعلیم و تربیت، مستلزم برخورداری از منابع انسانی مؤمن، متعهد، خلاق، فکور، توانمند، مسئولیتپذیر در آن است. پژوهش حاضر، با هدف شناسایی و اولویت بندی ابعاد و مولفه های نقش معلمان کارآمد مقطع ابتدایی در راستای عدالت آموزشی و تربیتی در شهر بوشهر انجام گرفت. این پژوهش بر اساس هدف بنیادی و برحسب نوع داده کیفی بود. جامعه آماری در این مقاله کلیه همکاران مشغول در آموزش و پرورش مدعو دانشگاه فرهنگیان(دکتر معلمان) بود که 10 نفر همکاران شاغل در آموزش و پرورش و اساتید مدعو در دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر (آموزگار ابتدایی)، به عنوان نمونه هدفمند انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شد. روش تحلیل داده ها کدگذاری نظری برگرفته از روش نظریه پردازی داده بنیاد بود. در این پژوهش 4 بعد و 37 مولفه مورد تایید خبرگان قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که مهمترین ابعاد موثر در نقش معلمان کارآمد مقطع ابتدایی به ترتیب شخصیتی، نگرشی، مهارتی و دانشی می باشد. |
کلیدواژه ها |
مولفه، نقش، معلم، برنامه درسی، عدالت، اولویت |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |