عدالت آموزشی و مسائل برنامه درسی در نظام آموزش و پرورش ایران
کد مقاله : 1086-ICSA-FULL
نویسندگان
کمیل زلیکانی تلاوکی *1، صمد ایزدی2، کبری غلامعلی تبار3
1دانشجوی دکتری دانشگاه مازندران، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، گروه علوم تربیتی
2عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه مازندران
3دانشجوی دکترا برنامه ریزی درسی دانشگاه مازندران
چکیده مقاله
تحقق عدالت در آموزش یکی از اهداف بسیار مهم و کلیدی در نظام های آموزشی سراسر دنیا است، زیرا آموزش مهم ترین سرمایه ای است که در دسترس همه مردم قرار دارد و بنیان همه تحولات در جامعه می باشد. بر این اساس، هدف از این مقاله بررسی مفهوم عدالت آموزشی و مسائل برنامه درسی در نظام آموزش و پرورش ایران است. پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی - تحلیلی، عدالت آموزشی و مسائل برنامه درسی عدالت محور را مورد بررسی قرار می دهد. یافته های حاصل از این پژوهش نشان داد که عدالت آموزشی دارای دو بعد است: اولین بعد برابری ست؛ بدین معنی که وضعیت اقتصادی – اجتماعی، قومیتی با شرایط جسمی نباید تأثیری در روند آموزش داشته باشد. دومین بعد عدالت آموزشی «همه» شمولی است؛ یعنی هر کس باید به میزان کمینه ای از امکانات آموزشی بهره مند باشد. مطالعات انجام شده نشان داد که مسائل برنامه درسی در نظام آموزش و پرورش ایران شامل مسائل مربوط به معلمان ، مسائل مربوط به دانش آموزان ، مسائل مربوط به جامعه و محیط و مسائل مربوط به عناصر برنامه درسی است.
کلیدواژه ها
عدالت آموزشی، مسائل برنامه درسی، برنامه درسی عدالت محور، آموزش و پرورش
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر