تبیین عدالت برنامه درسی از منظر مدیریت آموزشی |
کد مقاله : 1087-ICSA-FULL |
نویسندگان |
فرهاد شفیع پور مطلق * دانشیار مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد محلات |
چکیده مقاله |
چکیده بی تردید رهبران آموزشی عامل مهمی در توسعه عدالت برنامه درسی هستند. چنانکه موجب دسترسی برابر به منابع آموزشی و محتوای درسی برای همه دانش آموزان فراهم شوند.از اینرو هدف این پژوهش تبیین عدالت برنامه درسی از منظر مدیریت آموزشی بوده است.روش پژوهش نظریه داده بنیاد کلاسیک(گلایزری)، میدان پژوهش شامل کلیه اساتید مدیریت آموزشی کشور در سال 1403-1402 ،و شیوه نمونه گیری بصورت هدفمند تا حد اشباع داده ها به تعداد 18 نفر (با در نظر گرفتن ملاکهای ورودی و غربال گری) صورت پذیرفت. ابزار پژوهش، مصاحبه عمیق و غیر ساختاریافته بوده است. جمع آوری اطلاعات در دوسطح مراجعه به پایگاههای اطلاعاتی معتبر داخلی(اس آی دی، مگ ایران، ایرانداک، نورمگز،..) و خارجی(امرآلد، گوگل اسکالر، الزویر، اشپرینگر، سیج پاپلیکیشن،و..) و میدانی(انجام مصاحبه) انجام شد. تأمین روایی مبتنی بر نظر خبرگان و اعتباریابی از روش بازخوانی مفاهیم و اطمینان پذیری استفاده بعمل آمد.شیوه تحلیل داده ها به صورت مفاهیم باز، مقوله محوری و مقوله اصلی انجام شد. بطور کلی نتایج نشان داد،الگوی تبیین عدالت برنامه درسی از منظر مدیریت آموزشی مشتمل بر ابعاد دهگانه(مدیریت توریع برابر پیشبرد اهداف ، مدیریت توزیع برابر ابزارها، مدیریت توزیع برابر منابع، مدیریت توزیع برابر فرصت ها، مدیریت توزیع برابر اجرا، مدیریت توزیع برابر پشتیبانی، مدیریت توزیع برابر بازنگری برنامه درسی، مدیریت توزیع برابر حرفه ای سازی رشته ای، مدیریت توزیع برابر پشتیبانی، مدیریت توزیع برابر کیفیت بخشی) بوده است. |
کلیدواژه ها |
عدالت برنامه درسی، مدیریت برنامه درسی، الگو |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |