انگاره جنسیت در فلسفه طبیعت‌گرایی
کد مقاله : 1088-ICSA-FULL
نویسندگان
شیرین داوری فیض پور آذر *1، ابراهیم طلایی2
1دکترای مطالعات برنامه درسی/ گروه علوم تربیتی/دانشکده علوم انسانی/ دانشگاه تربیت مدرس
2دانشیار/گروه علوم تربیتی/دانشکده علوم انسانی/دانشگاه تربیت مدرس
چکیده مقاله
واکاوی ابعاد مکاتب مختلف تربیتی از ملزومات اتخاذ و کاربست رهنمودهای آن مکتب است. هدف مطالعه حاضر بررسی انگاره جنسیت در فلسفه طبیعت‌گرایی بود. روش مطالعه حاضر مروری بود و برای این منظور اسناد موجود در زمینه فلسفه طبیعت‌گرایی مطالعه و مواردی که حاوی اطلاعاتی در زمینه انگاره این مکتب درخصوص جنسیت بود انتخاب شدند. با توجه به اینکه روسو به‌عنوان بنیان‌گذار این مکتب فکری روش تربیتی خود را در کتابی با عنوان امیل مکتوب کرده است تأکید مطالعه حاضر بر باورهای روسو براساس نوشته‌های او در این اثر بود. اعتبار فرایند نیز به روش اعتبار اعضا و زاویه‌سازی حاصل شد. یافته‌ها نشان داد روسو به‌عنوان پایه‌گذار این مکتب فکری در آموزش دختران و پسران تفاوت‌هایی قابل تأمل قائل است. بر این اساس و علیرغم تأثیرات بسیار مهم و مفید این فلسفه در دنیای تعلیم و تربیت کودک پیروان این مکتب فکری بایستی نسبت به وجود این ناعدالتی آگاه بوده و میزان قائل بودن خود به تمایز در تربیت دختر و پسر را تصریح نمایند.
کلیدواژه ها
طبیعت‌گرایی، فلسفه، تعلیم و تربیت کودک، روسو، جنسیت، عدالت
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر