ملاحظات جنسیتی در برنامهریزی درسی نظام تربیت رسمی و عمومی در جمهوری اسلامی ایران |
کد مقاله : 1090-ICSA-FULL |
نویسندگان |
محمد حسنی * عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش |
چکیده مقاله |
هدف این پژوهش ارائه الگویی برای مواجهه معقول با چالش جنسیت در نظام برنامهریزی درسی تربیت رسمی و عمومی (ملاحظات جنسیتی) است. برای دنبال کردن این هدف پژوهشگر از روش کیفی و ابزار مصاحبه نیمه ساختارمند استفاده کرده است. در این راستا با نوزده نفر از متخصصان رشتههای علمی مرتبط با موضوع که به روش هدفمند انتخابشده بودند، مصاحبه کرده است. بر اساس روش تحلیل مضمون از نظرات آنها، الگویی برای مواجهه با چالش جنسیت در برنامهریزی درسی صورتبندی گردید و سپس از منظر خبرگانی اعتباربخشی شد. این تکاپوی علمی به این نتیجه رسید که برای رعایت عدالت جنسیتی در برنامهریزی درسی در زیستبوم ایران باید دو اصل مهم را موردعنایت قرار داد و دلالتهای آن را در فرایند برنامهریزی و برونداد آن دنبال نمود. نخست اینکه نظام برنامهریزی درسی تربیت رسمی و عمومی دوجنسی است وبر مبنای شباهتهای حداکثری دو جنس سامان مییابد و دوم اینکه در این نظام باید تفاوتهای حداقلی جنسی و جنسیتی مدنظر برنامه ریزان درسی قرار گیرد. با در نظر گرفتن این دو اصل، رویکرد کلان برنامهریزی درسی در نظام تربیت رسمی و عمومی رویکرد «پاسخگو به نیازهای جنسی و جنسیتی» است. این اصول با برداشتی معتدل از عدالت جنسیتی متناسب است. |
کلیدواژه ها |
عدالت جنسیتی. برنامهریزی درسی. نظام تربیت رسمی و عمومی. برنامهریزی درسی پاسخگو به نیازهای جنسی و جنسیتی. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |