رابطة بین محرومیت و برخورداری با اعمال تبعیض در محیط مدرسه |
کد مقاله : 1091-ICSA-FULL |
نویسندگان |
سایه پژمان فرد * دانشجوی ارشد مطالعات جوانان/ دانشگاه تهران |
چکیده مقاله |
این پژوهش به بررسی رابطة بین محرومیتهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با تجربه تبعیض و نابرابری در روابط درون مدرسهای پرداخته است. بر مبنای نظریه سرمایههای اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و نمادین پیر بوردیو، سرمایههای مختلف نقش تعیینکنندهای در موفقیت تحصیلی و روابط در محیطهای آموزشی دارند. روش تحقیق این پژوهش کیفی بوده و دادهها از طریق مصاحبههای اکتشافی و نیمهساختاریافته با ۲۳ دانشآموز، در مدرسة زینبیة منطقه بستانآباد آذربایجان شرقی جمعآوری گردید. تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل تماتیک صورت گرفته و یافتههای پژوهش نشان میدهد دانشآموزانی که از سرمایههای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی محروم هستند، تجربة گستردهای از تبعیض در محیطهای مدرسهای دارند. مضامین اصلی استخراجشده شامل «تبعیض ساختاری در رفتار و تعاملات آموزشی»، «نابرابری در توزیع فرصتهای یادگیری و رشد شخصیتی»، «پیشداوریهای اجتماعی و کلیشهسازیهای منفی»، «تأثیر سرمایههای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بر نابرابری در ارتباطات مدرسهای»، «تحقیر موقعیت اجتماعی و تضعیف هویت فردی»، «سرکوب استعدادها و ظرفیتهای بالقوه»، و «تحمیل استانداردهای ناعادلانه انضباطی» هستند. نتایج حاصل از این تحقیق، ضمن ارائه بینشی آغازین از چگونگی استمرار نابرابریها و تبعیضها در نظام آموزشی، به عنوان یک ابزار راهبردی برای سیاستگذاران و برنامهریزان آموزشی عمل کرده و میتواند در طراحی و اجرای مداخلات موثر جهت کاهش نابرابریها و ارتقای کیفیت آموزش برای دانشآموزان مورد استفاده قرار گیرد. |
کلیدواژه ها |
محرومیت، برخورداری، تبعیض، مدرسه، نابرابری |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |