موانع پوشش یادگیریِ کمینه به عنوان نشانگری از عدالت آموزشی
کد مقاله : 1094-ICSA-FULL
نویسندگان
مسعود کبیری *
پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
چکیده مقاله
عدالت در کیفیت آموزشی امروزه به جای عدالت در دسترسی به مدرسه حیطۀ عدالت آموزشی را دربرگرفته است. نشانگر حداقل استاندارد یکی از مهم‌ترین نشانگرهای عدالت آموزشی است. با توجه به مشارکت ایران در مطالعات بین‌المللیِ تیمز و پرلز امکان بررسی عدالت در کیفیت آموزشی در این نشانگر وجود دارد. بدین منظور، با استفاده از داده‌های مطالعۀ پرلز 2021، ابتدا دانش‌آموزان بر اساس رسیدن به نقطه معیار عملکردی پایین به دو گروه تقسیم شدند، و نقش‌ 10 متغیرهای برگرفته شده از پرسشنامه‌های پیشینه‌ایِ این مطالعه، برای بررسی دلایل رسیدن یا نرسیدن دانش‌آموزان به ملاک حداقل استاندارد با استفاده از روش ریسک نسبی مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که دو متغیر تحصیلات والدین و وضعیت اقتصادی-اجتماعی خانه بیشترین سهم را در مانع شدن بروز نشانگر حداقل استاندارد دارند. پس از این دو متغیر میزان کتاب در منزل و درگیری در خواندن سهم مهمی در رسیدن یا نرسیدن به حداقل استاندارد داشتند و در نقطه مقابل کمترین سهم از آنِ متغیر احساس گرسنگی بود. بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت دانش‌آموزانی که به حداقل یادگیری نمی‌رسند از فقر فرهنگی در خانواده‌ها و مدرسه رنج بیشتری می‌برند.
کلیدواژه ها
عدالت آموزشی، حداقل استاندارد، مطالعه پرلز
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی