اندازه گیری عدالت آموزشی،سنجه ها و شاخصها: از نظریه تا عمل |
کد مقاله : 1095-ICSA |
نویسندگان |
بهنام بهراد * پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش |
چکیده مقاله |
علیرغم شکلگیری گفتمان سیاسی-اجتماعی روزافزون پیرامون عدالت آموزشی، سردرگمی روشنی در مفهومپردازی و اندازهگیری آن به چشم میخورد و کوششهای اندکی در جهت رمزگشایی از آن در متون علمی ما صورت گرفته است. پرسشهای این مطالعه شامل: (1)چه تفاوتی بین عدالت آموزشی، برابری و عدالت اجتماعی یا عمومی وجود دارد؟ (2) عدالت آموزشی مبتنی بر کدام نظریهها و مفاهیم شکل گرفته است؟ (3) این نظریهها منجر به تدوین چه معیارها، سنجهها و شاخصهایی شدهاند؟ و (4) بطور کلی عدالت آموزشی چگونه اندازهگیری میشود؟ روش پژوهش از نوع مطالعۀ مروری بوده که با استفاده از بانکهای اطلاعات Science Direct ،Google Scholar، Eric، Research gate، UNESCO، OECD و موتورهای جستجو حدود 20 منبع به منظور پاسخگویی به پرسشهای پژوهش شناسایی و مورد تحلیل قرار گرفتهاند. یافتههای این مطالعه نشان می دهند بین برابری، عدالت آموزشی و عدالت اجتماعی تفاوت وجود دارد؛ عدالت آموزشی ترجمان مفاهیمی از قبیل: اصل برابری فرصتهای رومر و ترانوی و برن و استیفل، رواداری یا انصاف در نظریۀ عدالت جان رالز، نخبه سالاری (شایسته سالاری) منبعث از رویکرد قابلیت آمارتیا سن ، استانداردهای کمینه یا حداقلی سپهرهای عدالت والزر ، بیطرفی یا مفهوم عدالت افقی در دیدگاه استیوارت، مفهوم برابری شرایط در عدالت افقی و بازتوزیع در مفهوم عدالت عمودی برن و استیفل می باشد. این مقاله رابطۀ بین مفاهیم نظری فوق و تدوین معیارها، سنجهها و شاخصهای اندازهگیری کمی عدالت آموزشی را توضیح می دهد و به متخصصان و سیاستگذاران این حوزه کمک میکند تا تصویر دقیقتری را از عدالت آموزشی و چگونگی اندازهگیری آن بدست آورند. |
کلیدواژه ها |
عدالت آموزشی، اندازه گیری، سنجه ها، شاخصها |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |