بررسی نقش و جایگاه معلمان در اجرای برنامه درسی عدالت محور، یک مرور نظام‌مند
کد مقاله : 1097-ICSA-FULL
نویسندگان
زهرا احمدی *1، عفت عباسی2
1دانشجو دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه خوارزمی
2دانشیارگروه آموزشی برنامه ریزی درسی، دانشگاه خوارزمی، تهران. ایران
چکیده مقاله
معلم حساس ترین نقش را در نظام آموزشی دارد و تصویری که او از عدالت و سایر ارزش ها به دانش آموزان می‌دهد، همچون نقش روی سنگ، عمیق و ماندگار است. هدف این پژوهش، بررسی نقش و جایگاه معلمان در اجرای برنامه درسی عدالت محور بود که با روش مرور نظام مند انجام گرفت. در فرایند انتخاب پژوهش ها و نگارش گزارش از بیانیه پریزما بهره گرفته شد و اطمینان حاصل گردید مقالاتی برای این پژوهش گزینش شوند که داده های لازم برای پاسخگویی به سوال پژوهش را داشته باشند؛ در نهایت 20 پژوهش داخلی و خارجی برای این منظور انتخاب و مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج یافته های این پژوهش نشان می‌دهد که معلمان در اجرای برنامه درسی عدالت محور نقش و کارکرد های گوناگونی دارند که برخی از آنان مربوط به کلاس درس و برخی مربوط به سیاست گذاری های آموزشی و تصمیمات نظام آموزشی است. یافته های این مطالعه همچنین نشان ‌می‌دهد که به طور کلی دوره های آموزشی و یا تأملات صریح در مورد عدالت آموزشی در دوره های تربیت معلم به خوبی وجود ندارد و یادگیری در مورد عدالت آموزشی و اجتماعی برای معلمان عمدتاً از طریق خودآموزی صورت می‌گیرد. بنابر‌این نیاز به توسعه برنامه‌های آماده‌سازی معلم با کیفیت‌تر وجود دارد.
کلیدواژه ها
عدالت آموزشی، معلم، برنامه درسی عدالت محور
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی