بررسی میزان تناسب محتوای کتب ابتدایی دوره دوم ابتدایی با معیارهای عدالت اجتماعی ازدیدگاه معلمان
کد مقاله : 1098-ICSA-FULL
نویسندگان
حسنعلی رجبی *، عباس حسینی، حسین کریمی
آموزش و پرورش
چکیده مقاله
با توجه به ملاکها و معیارهای عدالت اجتماعی از جمله: برابری جنسیتی، تنوع فرهنگی و توزیع فرصت های یادگیری ،ضرورت دارد که محتوای کتب دوره دوم ابدایی کنونی بر مبنای ضوابطی که در فوق به آنها اشاره شد،مورد تجزیه و تحلیل و بررسی قرار گیرد،تا معلوم گردد که این اصول تا چه حد در انتخاب محتوای کتب مذکور به کارگرفته شده است.
هدف از این پژوهش، بررسی میزان تناسب محتوای کتب ابتدایی دوره دوم ابتدایی با معیارهای عدالت اجتماعی از دیدگاه معلمان شهرستان خدابنده است. جامعه مورد مطالعه شامل همه معلمان شهرستان خدابنده می باشد که جمعاً 602 نفر بودند. برای انتخاب حجم نمونه از بین دبیران تعداد128نفر با استفاده از شیوه تصادفی چند مرحله ای از جمعیت یاد شده انتخاب شدند.برای پاسخ به فرضیات پژوهش،پرسشنامه 40 سوالی تدوین شده وپس از اطمینان از روائی وپایائی آن(88/0)اطلاعات لازم گردآوری شده است.برای تجزیه وتحلیل داده ها به ترتیب از آزمون آلفای کرونباخ ،مجذورکای وتی تک نمونه ای استفاده شده است.نتایج تحقیق نشان می دهندکه:
نتایج تحقیق نشان داد که از نظرمعلمان ابتدایی، محتوای کتب دوره ابتدایی با برابری جنسیتی،تنوع فرهنگی مطابقت نداشته ولی با توزیع فرصت‌های یادگیری مطابقت دارد .
کلیدواژه ها
برابری جنسیتی- تنوع فرهنگی- توزیع فرصت های یادگیری
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر