عدالت و برنامه درسی محرومان: درآمدی بر پداگوژی مستضعفان
کد مقاله : 1106-ICSA-FULL
نویسندگان
مرتضی نقره ای *1، علی ایوبی2
1استادیار گروه مطالعات برنامه درسی و آموزش، دانشگاه فردوسی مشهد
2دانشجوی کارشناسی ارشد دانش اجتماعی مسلمین، دانشگاه علوم اسلامی رضوی مشهد
چکیده مقاله
در جستار حاضر از منظر انقلاب اسلامی به نسبت عدالت و برنامه درسی پرداخته شد. بدین منظور، در جستاری نظرورزانه ضمن تبیین افق انقلاب اسلامی و اهمیت جایگاه عدالت به عنوان روش و هدف در تحقق جامعه توحیدی، جایگاه چرخه استضعاف-استکبار و نفی این چرخه در سه شق سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در نسبت با دو شکلِ 1.تحقق عدالت اجتماعی از طریق برنامه درسی و 2. رعایت عدالت پداگوژیک در برنامه درسی نظرورزی شد. نتایج نشان می دهدکه برای داشتن نسبتی پداگوژیک با عدالت در عمل برنامه درسی، باید این چرخه در “داخل” و “بیرون” برنامه درسی شناسایی و نقش پداگوژی درتحقق عدالت اجتماعی و رعایت عدالت پداگوژیک به معنای تولید، تنظیم گری و توزیع دانش آگاهی بخش، هر دو، در شقوق سه گانه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی، ضمن توجه به دانشی که در مدرسه تدریس می شود، متصدیان آن و اینکه اولویت با مستضعفان در بهره مندی از این دانش است، ایفا گردد.
کلیدواژه ها
برنامه درسی، عدالت، پداگوژی مستضعفان، چرخه استضعاف-استکبار.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر