مبانی فلسفی و دینی عدالت در برنامه درسی با تأکید بر اندیشه استاد مطهری |
کد مقاله : 1108-ICSA-FULL |
نویسندگان |
شهرام رامشت * مربی. دانشگاه فرهنگیان. تهران. ایران. |
چکیده مقاله |
اگر معنای عدالت، تساوی باشد نباید خلقتی رخ میداد. معنای عدالت، قرار دادن هر چیز سر جای خود است نه همه را مشابه هم کردن. از سوی دیگر بدون تردید انسان اشرف و افضل مخلوقات و کانون محوری جهان خلقت بهشمار میرود. چنین موجودی برای هدفی متعالی یعنی رسیدن به کمال مطلق، خوشبختی و سعادت حقیقی آفریده شده است. کمالجویی و حقطلبی به صورت بالفطره و بالقوه در انسان وجود دارد و تحقق آن در گرو تربیت صحیح و عادلانه است. برای داشتن تربیت صحیح، نیازمند یک برنامه درسی صحیح هستیم؛ چراکه برنامه درسی، نقشه راهی است که مسیر تربیت را مشخص میکند و به عنوان یک چارچوب جامع، اهداف آموزشی، محتوا، روشهای تدریس و شیوههای ارزیابی را تعیین میکند. این برنامه، تعیین کننده این است که چه چیزی، چگونه و چرا باید آموزش داده شود. اهمیت برنامه درسی در تربیت بر کسی پوشیده نیست؛ چرا که این برنامه به عنوان یک راهنمای دقیق، اهداف آموزشی را مشخص کرده، محتواهای مرتبط را انتخاب نموده و روشهای تدریس مؤثری را پیشنهاد میدهد. یکی از مسائل مهم در حوزه برنامه درسی، ارتباط آن با عدالت است؛ چراکه تربیت صحیح، تربیتی است که عدالتمحور باشد و لذا برنامه درسی آن نیز باید عدالتمحور باشد. با توجه به رویکردهای مختلفی که نسبت به عدالت وجود دارد، انتخاب رویکردی اسلامی و قابل اتکا اهمیت مییابد. از اینرو، در پژوهش حاضر به مبانی عدالت در برنامه درسی از منظر شهید مطهری پرداخته شده است. |
کلیدواژه ها |
مبانی فلسفی، مبانی دینی، عدالت، برنانه درسی عدالتمحور، استاد مطهری. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |