واکاوی برنامه درسی عدالت اجتماعی؛ نگاهی به نقش معلمان
کد مقاله : 1109-ICSA-FULL
نویسندگان
محمدرضا قادری *1، فرشته افکاری2، میلاد ملکی3، علی اصغر مشهدی عباسی4
1دانشجوی دکترای مدیریت برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال
2عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
33- دانشجوی دکترای مدیریت برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد واحد تهران شمال
4دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید چمران
چکیده مقاله
عدالت اجتماعی یک جنبه حیاتی از آموزش است که گام را فراتر از پیشرفت تحصیلی می گذارد. آرمان‌هایی نظیر، انصاف، برابری و فراگیری را در بر می‌گیرد و تضمین می‌کند که همه دانش‌آموزان فرصت‌های برابر برای موفقیت دارند. ترویج عدالت اجتماعی در آموزش می تواند جامعه عادلانه تری ایجاد کند و افراد را برای به چالش کشیدن و غلبه بر نابرابری های موجود توانمند سازد. اگرچه مفهوم‌سازی عدالت اجتماعی و روش‌هایی که عدالت اجتماعی در این زمینه به نظر می‌رسد، همیشه همسو نیستند، اما یکدیگر را آگاه می‌کنند و برنامه‌های آماده‌سازی معلمان ، پلی منحصر به فرد بین تئوری و عمل ایجاد می‌کنند. پژوهش حاضر بر اساس هدف، یک تحقیق مروری و کاربردی و بر اساس شیوه اجرا، یک تحقیق کتابخانه‌ای است . روش جمع آوری داده ها در این پژوهش از نوع کتابخانه ای است که از طریق مطالعه کتب و مقالات از سایت های اینترنتی و پایگاه های معتبر داخلی و خارجی جمع آوری گردیده است. پژوهش حاضر به واکاوی مفهوم برنامه درسی عدالت اجتماعی، نقش آموزش در ارتقای آن، نقش معلم در اجرای برنامه درسی عدالت اجتماعی و تلاقی عدالت اجتماعی و آموزش، راهبردهای پیشبرد عدالت اجتماعی پرداخته شد. نتایج پژوهش نشان داد نقش معلمان در اجرای برنامه درسی عدالت اجتماعی بسیار حائز اهمیت و فرایندی عملیاتی دارد و اینکه چگونه می توان عدالت اجتماعی را در بستر برنامه درسی به دانش آموزان آموزش داد. همچنین در پژوهش حاضر به چند مورد تجربیات بین المللی آموزش عدالت اجتماعی اشاره شد.
کلیدواژه ها
برنامه درسی، عدالت اجتماعی، معلم
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر