عدالت تربیتی به‌مثابه «به رسمیت شناسی» تفاوت های قومی و مذهبی در برنامه درسی
کد مقاله : 1122-ICSA-FULL
نویسندگان
مصطفی مرادی *1، رضا محمدی چابکی2
1دانشگاه تهران
2دانشگاه شهید بهشتی
چکیده مقاله
مقاله حاضر با ابتنا به دیدگاه چارلز تیلور در باب مفهوم به رسمیت شناختن، و اهمیت این مفهوم در حوزه برنامه درسی به دنبال تحلیل و نقد اسناد رسمی تربیتی در توجه به تفاوت های قومی و فرهنگی ایرانیان است. مفهوم به رسمیت شناختن، در پیشینه خویش نسبت مستقیمی با برقراری عدالت در جوامع دارد و تیلور نظرگاه مفصل و مصرحی در این خصوص دارد. برای این کار، نخست با به کارگیری دیدگاه اکسل هانت، از فیلسوفان متاثر از تیلور، سه سویه به رسمیت شناسی یعنی به رسمیت شناسی بر مبنای عشق، به رسمیت شناسی بر مبنای حق و به رسمیت شناسی بر مبنای همبستگی مورد توجه قرار گرفته است. سپس با اشاراتی به پیشینه نسبت میان به رسمیت شناسی و برنامه درسی، چگونگی راه یابی مفهوم به رسمیت شناسی به برنامه درسی عادلانه، مورد کاوش قرار گرفته است. همچنین با به کار گیری روش کاوشگری فلسفی انتقادی، به نقد و بررسی اسناد رسمی تربیتی ایران پرداخته شده است. و در نهایت با نظر به سه سویه اشاره شده پیشنهادهایی برای حوزه برنامه درسی ارایه شده است.
کلیدواژه ها
اقلیت، برنامه درسی، به رسمیت شناختن، تیلور، قومیت، عدالت
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی