شناسایی راهکارهای آماده سازی معلمان برای تحقق عدالت تربیتی در نظام آموزشی |
کد مقاله : 1125-ICSA |
نویسندگان |
پرنیان تقی پور حویزی * دانشگاه هرمزگان |
چکیده مقاله |
این پژوهش با هدف شناسایی انواع راهکارهای آماده سازی معلمان برای تحقق شایستگی عدالت تربیتی در نظام آموزش و پرورش انجام شده است. در این پژوهش، از رویکرد کیفی و روش تحلیل مضمون استفاده شده است. مشارکت کنندگان پژوهش 13 نفر از دکترمعلمان تحصیلکرده و با سابقه آموزش و پرورش دوره متوسطه شهرستان بندرعباس می باشند. رویکرد نمونه گیری، هدفمند و روش نمونه گیری صاحبنظران کلیدی است. جهت گردآوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شده است. راهکارهای آماده سازی معلمان در قالب 3 مضمون فراگیر، 6 مضمون سازمان دهنده و 13 مضمون پایه، تحلیل شدند. نتایج نشان می دهد که راهکارهای آماده سازی معلمان برای تحقق عدالت تربیتی در قالب سه مؤلفه اصلاح، بازاندیشی و نقادی برنامه های درسی موجود، برگزاری کارگاه های آموزشی، توانمندسازی معلمان در مهارتهای چندگانه، شناسایی شدند. لذا با توجه به نتایج پژوهش مذکور، اهتمام مسئولان، تصمیم گیرندگان و برنامه ریزان آموزشی در آماده سازی معلمان برای تحقق عدالت تربیتی در نظام آموزش و پرورش لازم و ضروری است. |
کلیدواژه ها |
راهکارهای آماده سازی معلمان، عدالت تربیتی، نظام آموزشی، پژوهش کیفی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |