بررسی توجه عادلانه به چالش‌های کاربرد فاوا در برنامه درسی ابتدایی در ناحیه رزگاری عراق
کد مقاله : 1131-ICSA-FULL
نویسندگان
ارام انور خورشید انور *1، علی زارع مقدم2
1استاد گروه علوم اجتماعی، دانشگاه گرمیان اقلیم کردستان عراق.
2علی زارع مقدم، دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه بیرجند.
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر، بررسی وضعیت چالش‌ های کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی ابتدایی از دیدگاه معلمان ناحیه رزگاری بود. جامعه آماری مطالعه حاضر را معلمان دوره ابتدایی مدارس دولتی ناحیه رزگاری در سال تحصیلی ۲۰۲۴-۲۰۲۳ تشکل داده‌اند (۶۷۱ نفر)، روش نمونه‌گیری در پژوهش حاضر نمونه‌گیری در دسترس بود. بر اساس فرمول کوکران تعداد ۲۴۵ نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش حاضر پرسشنامه چالش‌های کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی ابتدایی زارعی زوارکی و سالمیان (۱۳۹۵) بود. یافته‌ها نشان داد که ضعف زیرساخت تجهیزاتی-فنی و ضعف مالی-اقتصادی در کاربرد فاوا وجود دارد؛ اما ضعف فرهنگی، ضعف انگیزشی -آموزشی معلمان و ضعف مدیریتی-برنامه‌ریزی وجود ندارد. از آنجایی ‌که دو ضعف موجود بر دیگر جنبه‌های استفاده فاوا اثرگذار است لذا توجه به رفع آن ‌ها می ‌بایست در برنامه کلان آموزش‌ و پرورش قرار گیرد. همچنین نتایج حاکی از عدم رعایت عدالت آموزشی برای ناحیه رزگاری بود.
کلیدواژه ها
فناوری اطلاعات و ارتباطات، برنامه درسی ابتدایی، چالش‌ها، ناحیه رزگاری
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر