شناسایی مولفه‌های اجرای ارزشیابی تکوینی برای تحقق عدالت در برنامه
کد مقاله : 1132-ICSA
نویسندگان
فرهاد خالدیان *، مصطفی جعفری، فاطمه ترکمنی
آموزش و پرورش
چکیده مقاله
استفاده از ارزشیابی تکوینی نقش مهمی در تحقق عدالت در برنامه درسی دارد. هدف پژوهش حاضر شناسایی مولفه‌های اجرای ارزشیابی تکوینی برای تحقق عدالت در برنامه درسی بود. پژوهش از نوع مقالات مروری به روش توصیفی-تحلیلی با مراجعه به مقالات و اسناد علمی معتبر انجام شد. یافته‌های پژوهش نشان داد بازخورد به دانش‌آموزان و والدین، خود سنجی، استفاده از روش‌ها و ابزارهای متنوع، سازگاری، کاهش استرس و تناسب با محیط زندگی مولفه‌های شناسایی شده دراجرای ارزشیابی تکوینی می‌باشند. همچنین مولفه‌های عدالت در برنامه درسی شامل: برقراری حقوق یکسان، ارائه‌ی محتوای درسی مطلوب، ایجاد فرصت‌های اجتماعی و اقتصادی برابر برای اقشار آسیب پذیر، دسترسی به فضا و امکانات آموزشی به صورت برابر و ملاک دهی تفاوت‌های فردی می‌باشد. با تطبیق مولفه‌های اجرای ارزشیابی تکوینی و عدالت در برنامه درسی می‌توان به این نتیجه دست یافت که اجرای ارزشیابی تکوینی در تحقق عدالت در برنامه درسی موثر می‌باشد و کشف مولفه‌های آن از ملزومات نظام آموزش و پرورش برای برقراری عدالت در برنامه درسی به حساب می‌آید.
کلیدواژه ها
ارزشیابی تکوینی، عدالت، برنامه درسی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر