تعلیم و تربیت روستایی و عشایری و کلاس‌های چندپایه در برنامه درسی عدالت‌محور
کد مقاله : 1144-ICSA
نویسندگان
یوسف رئیسی *1، زهرا رئیسانی2، بهناز رئیسی2
1مدیر مدرسه آموزش و پرورش
2مربی آموزش و پرورش
چکیده مقاله
چکیده
آموزش و پرورش در مناطق روستایی و عشایری با چالش‌های فراوانی همچون کمبود زیرساخت‌های آموزشی، نبود معلمان متخصص، و مهاجرت‌های فصلی عشایر مواجه است. یکی از راهکارهای متداول برای مقابله با این چالش‌ها، ایجاد کلاس‌های چندپایه است که اگرچه خود مشکلاتی مانند افزایش فشار کاری بر معلمان را به همراه دارد، اما می‌تواند فرصت‌های مناسبی نیز ایجاد کند. برنامه درسی عدالت‌محور در این مناطق با توجه به نیازهای خاص فرهنگی و اجتماعی، با هدف فراهم کردن فرصت‌های برابر آموزشی تدوین می‌شود. این مقاله به بررسی اصول و چالش‌های این نوع آموزش، نقش کلاس‌های چندپایه، و راهکارهای پیشنهادی برای تحقق عدالت آموزشی در این مناطق پرداخته است. همچنین، در چارچوب عدالت‌محور بودن برنامه‌های درسی، توجه به نیازهای خاص دانش‌آموزان روستایی و عشایری و انطباق برنامه‌های آموزشی با شرایط فرهنگی و اجتماعی این جوامع ضروری دانسته شده است. مقاله پیشنهادهایی برای بهبود کیفیت آموزش در این مناطق ارائه می‌دهد که شامل توسعه زیرساخت‌ها، آموزش معلمان و طراحی برنامه‌های درسی بومی‌گرا و انعطاف‌پذیر است.
کلیدواژه ها
تعلیم و تربیت روستایی و عشایری،کلاس های چند پایه،برنامه درسی عدالت محور
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر