تاملی در حقوق تربیتی دانش آموزان پایه پنجم از منظر رعایت عدالت تربیتی
کد مقاله : 1145-ICSA
نویسندگان
سیروس اسدیان *
دانشیاردانشگاه شهید مدنی آذربایجان
چکیده مقاله
این تحقیق با هدف بررسی دیدگاه دانش آموزان در خصوص میزان توجه برنامه های درسی پایه پنجم به حقوق تربیتی دانش آموزان انجام شده است. روش تحقیق حاضر توصیفی از نوع زمینه یابی است. جامعه آماری این تحقیق شامل دانش آموزان پنجم ابتدایی در شهر مرند می باشد که بر اساس استعلام صورت گرفته تعداد دانش آموزان 1435 نفر می باشد. حجم نمونه آماری با مراجعه به جدول کرجسی و مورگان 152 نفر در نظر گرفته شدکه با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. با استفاده از پرسش نامه محقق ساخته اطلاعات لازم جمع آوری گردید. قبل از اجرا از روایی صوری و محتوایی پرسش نامه اطمینان حاصل شد و پایایی آن نیز از طریق محاسبه آلفای کرونباخ 78/0 به دست آمد. بر اساس یافته های حاصل از تحقیق حاضر می توان اشاره نمود که از بین مولفه های حقوق تربیتی کودکان بر اساس دیدگاه دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی، مؤلفه های بهداشت، امنیت جسمی، محبت، شادی، عدالت و آزادی بیان به میزانی بیشتر از حد متوسط توجه شده است ولی به مؤلفه های امنیت روانی و بازی به میزانی کمتر از حد متوسط توجه شده است.
کلیدواژه ها
حقوق تربیتی، برنامه درسی، پنجم ابتدایی، عدالت تربیتی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر