توزیع بیعدالتی آموزشی در دانشگاهها: در جستجوی راهکار |
کد مقاله : 1146-ICSA |
نویسندگان |
سیروس اسدیان * دانشیاردانشگاه شهید مدنی آذربایجان |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر باهدف بررسی راهکارهای جبران توزیع بیعدالتی آموزشی در سطح دانشگاهها صورت پذیرفته است. تحقیق حاضر با رویکرد کیفی از نوع تحلیل محتوای عرفی صورت پذیرفته است. مشارکتکنندگان این تحقیق اعضای هیئتعلمی دانشگاههای دولتی (زیرمجموعه وزارت عتف) در شمال غرب کشور با تمرکز بر سه استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل بود. روش نمونهگیری هدفمند بود و دادهها پس از مصاحبه با نفر هفدهم به اشباع نظری رسید. ابزار جمعآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختارمند بود. در این پژوهش بهمنظور بررسی اعتبار یافتهها، خلاصهای از یافتههای بهدستآمده از مصاحبه و چندین مورد از مکتوبات حاصل از مصاحبه مجدداً به اساتید منعکس داده شد و مورد تأیید آنها قرار گرفت. در مرحله کدگذاری دادهها، این مهم موردتوجه پژوهشگر قرار گرفت. تجزیهوتحلیل یافتهها با استفاده از کدگذاری باز و محوری انجام شد و تحلیل دادهها نیز بهصورت تحلیل تماتیک انجامشده است که منجر به شناسایی 36 مفهوم اولیه 6 مفهوم فرعی و 2 مفهوم کلی شد. در حالت کلی نتایج نشان داد که از دیدگاه اعضای هیئتعلمی از طریق: ارتقاء آموزش عالی در مناطق محروم، اصلاح سیاستهای پذیرش و انتخاب رشته، ایجاد برنامههای حمایتی برای دانشجویان با وضعیت اقتصادی ضعیف، ارتقاء دسترسی عادلانه به منابع تحصیلی، جبران کاستیهای موجود در مناطق محروم با ایجاد امتیازات و مشوقها در سایر بخشها و ایجاد برنامههای درسی و آموزشی خاص بهواسطه دو استراتژی کلی تجدیدنظر در سیاستهای کلی آموزش عالی و تغییر راهبردهای مدیریت و برنامهریزی آموزش در دانشگاهها میتوان با توزیع بیعدالتی آموزشی در سطح دانشگاهها مقابله نمود. |
کلیدواژه ها |
بیعدالتی آموزشی، دانشگاهها، توزیع بیعدالتی. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |