تاملی بر تحقق عدالت آموزشی در بستر دانشگاه با تمرکز بر مؤلفه های آموزش
کد مقاله : 1147-ICSA
نویسندگان
سیروس اسدیان *1، نساء صادقی نیا2، اسما جعفری3
1دانشیاردانشگاه شهید مدنی آذربایجان
2دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
3azarbaijan shahid madani university
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف بررسی میزان تحقق عدالت در مولفه های آموزش در بستر دانشگاه صورت گرفته است. روش این تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی می باشد. جامعه آماری شامل دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان به تعداد 4600 نفر بود. حجم نمونه با مراجعه به جدول کرجسی و مورگان 357 نفر به دست آمد که این تعداد با روش نمونه گیری تصادفی از نوع خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسش نامه محقق ساخته بود که قبل از اجرای نهایی، از روایی صوری و محتوایی آن با مراجعه و استعلام از تنی چند از اساتید گروه علوم تربیتی اطمینان حاصل شد. جهت اطمینان از پایایی ابزار فوق، محاسبه ضریب آلفای کرونباخ در دستور کار قرار گرفت که میزان آن 84/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی و استنباطی همچون آزمون تی تک نمونه ای استفاده شد. یافته های پژوهش نشان دادند که در از دیدگاه دانشجویان در هر سه متغیر توزیع عادلانه مواد آموزشی، فرایند تدریس استادان و ارزشیابی از عملکرد تحصیلی دانشجویان توجه به عدالت آموزشی بالاتر از حد متوسط است . بنابراین فرض صفر رد می شود و تاکید می گردد که وضعیت این سه متغیر در سطح دانشگاه شهید مدنی آذربایجان از دیدگاه دانشجویان در حد مطلوبی است.
کلیدواژه ها
عدالت، عدالت تربیتی، دانشگاه، مولفه های آموزش.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر