تحلیل گفتمان تجربیات مربیان پیشدبستانی در مناطق دوزبانه استانخوزستان |
کد مقاله : 1148-ICSA |
نویسندگان |
ندا سه برادران *1، علی بیرمیپور2 1دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات برنامه درسی دانشکده علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز 2استادیارگروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز ، اهواز، ایران. |
چکیده مقاله |
این پژوهش با هدف بررسی چالشهای آموزش دوزبانه در مراکز پیشدبستانی مناطق دوزبانه استان خوزستان انجام شده است. با استفاده از روش تحلیل گفتمان و مصاحبه با مربیان پیشدبستانی، پژوهشگران به دنبال شناسایی موانع بر سر راه اجرای موفق برنامههای آموزشی دوزبانه در این مناطق بودند. یافتههای پژوهش نشان داد که چالشهای ساختاری مانند تضاد بین زبان مدرسه و زبان مادری، کمبود منابع آموزشی و عدم آمادگی مربیان، به همراه چالشهای اجتماعی و فرهنگی مانند عدم آگاهی والدین و فشارهای اجتماعی، از مهمترین موانع اجرای موفق آموزش دوزبانه هستند. همچنین، براساس یافته های این پژوهش، برای بهبود کیفیت آموزش و ارتقای عدالت آموزشی ضرورت دارد تا سیاستگذاران به نیازهای خاص دانشآموزان دوزبانه توجه کنند و زیرساختهای لازم را فراهم آورند. طراحی یک برنامه درسی متناسب با شرایط دوزبانه، تأمین منابع آموزشی کافی و آموزش تخصصی مربیان از جمله اقدامات ضروری است. همچنین، ایجاد همکاری مؤثر بین مربیان، والدین و جامعه میتواند به غنای آموزشی کمک کند. با توجه به اهمیت آموزش دوزبانه در حفظ هویت فرهنگی و اجتماعی دانشآموزان، رفع چالشهای موجود میتواند به بهبود وضعیت آموزشی در این مناطق و تحقق عدالت آموزشی کمک شایانی کند. |
کلیدواژه ها |
آموزشدوزبانه، مناطقدوزبانه استانخوزستان، مربیان آموزشدوزبانه، عدالت آموزشی، برابری آموزشی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |