تعیین اثربخشی طراحی برنامه درسی ریاضی دوره ابتدایی مبتنی بر هوش مصنوعی
کد مقاله : 1149-ICSA
نویسندگان
ریبوار نادری *1، دکتر جواد حاتمی2
1آموزگار
2دانشگاه تربیت مدرس
چکیده مقاله
این مقاله به بررسی اثربخشی طراحی برنامه درسی ریاضی دوره ابتدایی مبتنی بر هوش مصنوعی می‌پردازد. روش تحقیق از نوع مرور سیستماتیک بوده و شامل شش مرحله است: شناسایی پرسش تحقیق، جستجوی جامع، انتخاب و ارزیابی کیفیت مطالعات، تجزیه و تحلیل یافته‌ها، سنتز نتایج و اعتبارسنجی یافته‌ها. برای جستجو از پایگاه‌های معتبر مانند Sciencedirect، Google Scholar و ResearchGate استفاده شده و کلیدواژه‌های "هوش مصنوعی"، "آموزش ریاضی"، "برنامه درسی ریاضی" و "دوره ابتدایی" به کار رفته است. در نهایت، از میان 400 مقاله، 50 مقاله منتخب با معیارهای ورود و خروج مشخص، مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که طراحی برنامه‌های درسی مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند به بهبود درگیری فعال و عملکرد یادگیری دانش‌آموزان کمک کند و به ویژه در راستای عدالت آموزشی، دسترسی برابر به منابع یادگیری را فراهم می‌آورد. همچنین، استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی مانند چت‌بات‌ها، انگیزش و مشارکت دانش‌آموزان را افزایش می‌دهد. با این حال، چالش‌های فنی، آموزشی و فرهنگی همچنان مانع از بهره‌برداری مؤثر از این فناوری‌ها هستند. راهکارهایی برای غلبه بر این چالش‌ها شامل تأمین زیرساخت‌های لازم، آموزش معلمان و جلب مشارکت ذینفعان پیشنهاد شده است.
کلیدواژه ها
برنامه درسی ریاضی، هوش مصنوعی، آموزش ابتدایی و مرور سیستماتیک.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی