تعیین اثربخشی طراحی برنامه درسی ریاضی دوره ابتدایی مبتنی بر هوش مصنوعی |
کد مقاله : 1149-ICSA |
نویسندگان |
ریبوار نادری *1، دکتر جواد حاتمی2 1آموزگار 2دانشگاه تربیت مدرس |
چکیده مقاله |
این مقاله به بررسی اثربخشی طراحی برنامه درسی ریاضی دوره ابتدایی مبتنی بر هوش مصنوعی میپردازد. روش تحقیق از نوع مرور سیستماتیک بوده و شامل شش مرحله است: شناسایی پرسش تحقیق، جستجوی جامع، انتخاب و ارزیابی کیفیت مطالعات، تجزیه و تحلیل یافتهها، سنتز نتایج و اعتبارسنجی یافتهها. برای جستجو از پایگاههای معتبر مانند Sciencedirect، Google Scholar و ResearchGate استفاده شده و کلیدواژههای "هوش مصنوعی"، "آموزش ریاضی"، "برنامه درسی ریاضی" و "دوره ابتدایی" به کار رفته است. در نهایت، از میان 400 مقاله، 50 مقاله منتخب با معیارهای ورود و خروج مشخص، مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که طراحی برنامههای درسی مبتنی بر هوش مصنوعی میتواند به بهبود درگیری فعال و عملکرد یادگیری دانشآموزان کمک کند و به ویژه در راستای عدالت آموزشی، دسترسی برابر به منابع یادگیری را فراهم میآورد. همچنین، استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی مانند چتباتها، انگیزش و مشارکت دانشآموزان را افزایش میدهد. با این حال، چالشهای فنی، آموزشی و فرهنگی همچنان مانع از بهرهبرداری مؤثر از این فناوریها هستند. راهکارهایی برای غلبه بر این چالشها شامل تأمین زیرساختهای لازم، آموزش معلمان و جلب مشارکت ذینفعان پیشنهاد شده است. |
کلیدواژه ها |
برنامه درسی ریاضی، هوش مصنوعی، آموزش ابتدایی و مرور سیستماتیک. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |