شناسایی مولفه های تحقق عدالت آموزشی در بستر برنامه های درسی مراکز آموزش عالی: یک مطالعه مرورسیستماتیک
کد مقاله : 1151-ICSA
نویسندگان
سعید شریفی رهنمو *1، فرهاد سراجی2، مجید شریفی رهنمو3
1استادیار مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی(EDC)، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
2استاد گروه روش‌ها، برنامه‌ریزی آموزشی و درسی، دانشکدة روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران
3دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفه‌های تحقق عدالت آموزشی در بستر برنامه‌های درسی مراکز آموزش عالی انجام شد. رویکرد پژوهش، کیفی و روش آن، مرور سیستماتیک بود. جامعه آماری پژوهش شامل پژوهش‌ها و مطالعات انجام شده داخلی و خارجی در بازه زمانی 1392 تا 1402 و 2013 تا 2023 در حوزه تحقق عدالت آموزشی و برنامه درسی که با کلیدواژه‌های مشخص و در پایگاه-های اطلاعاتی داخلی و خارجی مانند پایگاه مجلات تخصصی نور، بانک اطلاعات نشریات کشور(مگیران)، مرجع دانش(سیویلیکا)، پایگاه گنج و موتور جستجوی علمی فارسی‌(علم نت) و پایگاه‌های خارجیIJET ، وGoogle scholar ،Eric ،Scopus ،Science direct به جمع‌آوری آن‌ها پرداخته شد که جمعاً 239 مطالعه انتخاب و مورد بررسی قرار گرفت. از میان این مطالعات پس از چندین مرحله غربالگری به ترتیب براساس بررسی عنوان، چکیده و محتوای پژوهش، 54 واحد مطالعاتی انتخاب و بررسی شد. جهت تحلیل داده‌های پژوهش نیز از روش تحلیل محتوا به شیوه کدگذاری استفاده شد. نتایج به دست آمده از تفسیر مفاهیم پایه‌ای به مفاهیم سازمان دهنده و فراگیر مبین آن است که مولفه‌های تحقق عدالت آموزشی در بستر برنامه درسی شامل 76 مفهوم پایه‌ای، 10 مفهوم سازمان دهنده و 3 مفهوم فراگیر می‌باشد. براین اساس تصریح گردید؛ اولین مفهوم فراگیر یعنی بسترسازی عادلانه توزیع منابع شامل 3 مفهوم سازمان دهنده؛ مشارکت جمعی، تصمیم سازی عادلانه و همه جانبه نگری برنامه درسی می‌باشد همچنین مشخص شد دومین مفهوم فراگیر یعنی چالش‌های بهره‌مندی عادلانه از منابع نیز شامل 5 مفهوم سازمان دهنده می‌باشد که به ترتیب عبارتند از؛ شایسته سالاری، پوشش دادن همه مخاطبان، توجه
کلیدواژه ها
عدالت آموزشی، برنامه درسی، آموزش عالی ، مرور سیستماتیک.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی