شناسایی مولفه های تحقق عدالت آموزشی در بستر برنامه های درسی مراکز آموزش عالی: یک مطالعه مرورسیستماتیک |
کد مقاله : 1151-ICSA |
نویسندگان |
سعید شریفی رهنمو *1، فرهاد سراجی2، مجید شریفی رهنمو3 1استادیار مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی(EDC)، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران 2استاد گروه روشها، برنامهریزی آموزشی و درسی، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران 3دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفههای تحقق عدالت آموزشی در بستر برنامههای درسی مراکز آموزش عالی انجام شد. رویکرد پژوهش، کیفی و روش آن، مرور سیستماتیک بود. جامعه آماری پژوهش شامل پژوهشها و مطالعات انجام شده داخلی و خارجی در بازه زمانی 1392 تا 1402 و 2013 تا 2023 در حوزه تحقق عدالت آموزشی و برنامه درسی که با کلیدواژههای مشخص و در پایگاه-های اطلاعاتی داخلی و خارجی مانند پایگاه مجلات تخصصی نور، بانک اطلاعات نشریات کشور(مگیران)، مرجع دانش(سیویلیکا)، پایگاه گنج و موتور جستجوی علمی فارسی(علم نت) و پایگاههای خارجیIJET ، وGoogle scholar ،Eric ،Scopus ،Science direct به جمعآوری آنها پرداخته شد که جمعاً 239 مطالعه انتخاب و مورد بررسی قرار گرفت. از میان این مطالعات پس از چندین مرحله غربالگری به ترتیب براساس بررسی عنوان، چکیده و محتوای پژوهش، 54 واحد مطالعاتی انتخاب و بررسی شد. جهت تحلیل دادههای پژوهش نیز از روش تحلیل محتوا به شیوه کدگذاری استفاده شد. نتایج به دست آمده از تفسیر مفاهیم پایهای به مفاهیم سازمان دهنده و فراگیر مبین آن است که مولفههای تحقق عدالت آموزشی در بستر برنامه درسی شامل 76 مفهوم پایهای، 10 مفهوم سازمان دهنده و 3 مفهوم فراگیر میباشد. براین اساس تصریح گردید؛ اولین مفهوم فراگیر یعنی بسترسازی عادلانه توزیع منابع شامل 3 مفهوم سازمان دهنده؛ مشارکت جمعی، تصمیم سازی عادلانه و همه جانبه نگری برنامه درسی میباشد همچنین مشخص شد دومین مفهوم فراگیر یعنی چالشهای بهرهمندی عادلانه از منابع نیز شامل 5 مفهوم سازمان دهنده میباشد که به ترتیب عبارتند از؛ شایسته سالاری، پوشش دادن همه مخاطبان، توجه |
کلیدواژه ها |
عدالت آموزشی، برنامه درسی، آموزش عالی ، مرور سیستماتیک. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |