واکاوی مولفه‌های توجه به آموزش‌های چند فرهنگی در بستر برنامه‌ درسی براساس نظریه‌های انتقادی: مسیری برای تحقق عدالت آموزشی
کد مقاله : 1153-ICSA
نویسندگان
حسن عباسی *
کارشناسی ارشد مطالعات برنامه درسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر، واکاوی مولفه‌های توجه به آموزش‌های چند فرهنگی در بستر برنامه درسی بر اساس آراى تربیتی متفکرین انتقادی نظیر هنرى ژیرو بود. یافته‌هاى پژوهش نشان داد برنامة درسی چندفرهنگی بایستی بر بنیاد مفاهیمی چون عدالت اجتماعی، برابرى آموزشی و تسهیل تجارب آموزشی مبتنی باشد در بین فیلسوفان تربیتی جهانی و شاخص در برنامة درسی چندفرهنگی، هنرى ژیرو نکات قابل ملاحظه‌اى را در این زمینه ارائه کرده‌اند. وی تعلیم و تربیت را بیشتر امرى شخصی، ویژه و محلی- موقعیتی می‌داند، از اینرو می گوید: در زمینة تعلیم و تربیت، لحن ترجمان برنامه‌هاى درسی و لحن معلم باید متضمن چندآوایی باشــد. تعلیم و تربیت مد نظر ژیرو نوعی تعلیم و تربیت چندفرهنگی است که اقلیت‌هاى قومی و نژادى را مورد حمایت قرار می دهد. ژیرو معتقد است برنامة درسی باید عرصة ظهور صداهاى گوناگون فرهنگی، نژادى و جنسیتی باشد و نباید هیچ گروهی به حاشیه رانده شود. حال با عنایت به آراى تربیتی این فیلسوف بزرگ می‌توان از رویکردهاى مساعدتی و تکمیلی جهت بهبود چندفرهنگی‌سازى برنامة درسی نظام آموزشی ایران استفاده کرد و راهکارهایی از جمله تعلیم و تربیت مرزى، تربیت انتقادى در نظام آموزشی، نوآورى در محتواى آموزشی، تقویت تفکر انتقادى دانش‌آموزان، روش‌هاى کیفی یاددهی- یادگیرى و متنوع‌سازى فعالیت هاى مدارس را مورد توجه قرار داد.
کلیدواژه ها
: آموزش‌های چند فرهنگی، بستر برنامه درسی، نظریه‌های انتقادی، عدالت آموزشی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر