واکاوی جایگاه عدالت محوری در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
کد مقاله : 1159-ICSA
نویسندگان
گلناز مهری اردستانی *1، علیرضا عراقیه2
1دانشجوی دوره دکتری تحصصی رشته علوم تربیتی گرایش برنامه ریزی درسی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر
2استاد گروه علوم تربیتی گرایش برنامه ریزی درسی،هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر،تهران،ایران.
چکیده مقاله
چکیده:
هدف پژوهش حاضر واکاوی جایگاه عدالت محوری و تبیین مولفه‌های آن در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش می باشد. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی است. یافته‌های پژوهش نشان داد که عدالت محوری در اسناد تحولی آموزش و پرورش همواره مورد توجه بوده است و دست‌اندرکاران تدوین اسناد ملی آموزش و پرورش بر آن تاکید داشته‌اند. از جمله مولفه های عدالت محوری که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به دست آمد عبارتند از: مشارکت جمعی، بسترسازی عادلانه، آموزش و پرورش همگانی، تعامل منصفانه، ارتقای کیفیت آموزش برای همگان، دسترسی یکسان به امکانات، همه جانبه نگری در برنامه درسی، توجه به تفاوت های فردی، شایسته سالاری، مدیریت بهینه منابع وانمندسازی یادگیرندگان، بهبود فرایند ارزشیابی. این مولفه ها حائز دلالت هایی برای نظام تعلیم و تربیت در غالب اهداف، اصول و روش های تربیتی می باشد. نتایج پژوهش نشان داد که نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی دارای پتانسیل بالایی برای تحقق عدالت و رسیدن به جامعه عادله را دارد، اما سیاست‌گذاری و آگاهی‌بخشی در این زمینه به دانش‌آموزان، معلمان، خانواده‌ها و ... از اهمّیت بالایی برخوردار است که می‌تواند راهگشای چالش‌های اجرای عدالت محوری قرار گیرد.
کلیدواژه ها
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، عدالت محوری ، تعلیم و تربیت
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی