شناسایی عوامل مؤثر بر بهبود کیفیت اجرای برنامه درسی عدالتمحور در مدارس |
کد مقاله : 1164-ICSA |
نویسندگان |
زهرا حاجی میرزا آقائی یزدی1، مرضیه دهقانی *2 1دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. 2دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
مقدمه: برنامه درسی عدالتمحور یکی از ابزارهای کلیدی در کاهش نابرابریهای آموزشی محسوب میشود. این پژوهش باهدف شناسایی عوامل تأثیرگذار بر بهبود کیفیت اجرای برنامه درسی عدالتمحور در نظام آموزشوپرورش و با استفاده از روش مروری انجام شده است. روش کار: این مطالعه با استفاده از روش مرور نظاممند و مطابق با رویکرد پتیکرو و رابرتز (2006) در علوم اجتماعی انجام گرفت. جهت شناسایی عوامل مؤثر بر بهبود کیفیت برنامه درسی عدالتمحور، ابتدا پرسشهای پژوهش تدوین و کلیدواژههای مرتبط برای جستجو در پایگاههای داده تعیین شدند. سپس با استفاده از معیارهای ورود و خروج مشخص، منابع مناسب انتخاب و پاسخهای مرتبط با پرسشهای تحقیق استخراج گردید. در مجموع، ۱۰ مقاله مرتبط با برنامه درسی عدالتمحور مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان میدهد که بهبود کیفیت اجرای برنامه درسی عدالتمحور در آموزشوپرورش مستلزم توجه به عوامل متعددی است. رویکرد جامع و چندبعدی به عوامل درون ساختاری و همچنین عوامل برون ساختاری میتواند به بهبود وضعیت موجود کمک کند. بحث و نتیجهگیری: این پژوهش نشان داد که بهبود کیفیت اجرای برنامه درسی عدالتمحور نیازمند توجه به عوامل درون ساختاری نظیر معلم، مدیر، محیط آموزشی و دانشآموز، و همچنین عوامل برون ساختاری شامل سیاستها و سیاستگذاران است. |
کلیدواژه ها |
عوامل بهبود کیفیت، برنامه درسی عدالتمحور، آموزشوپرورش |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |